"Balkenende moet Pechtold de oren wassen"

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jun 7 12:06:13 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> En als Nederland doorgaat met deze missie, en dat zal wel, dan moet
> het 'opbouw'-wensdenken in ieder geval snel vervangen worden door een
> realistischer kijk op wat we van de missie kunnen verwachten en hoe de
> doelen er uit moeten zien.
> Dat is precies wat een politiek leider-in-spe zou moeten doen.

Bart, even los van je andere interactie met Kaj....volgens mij gaat het
niet zozeer om de inhoudelijke afwegingen van Alexander (of Lousewies)
maar om precies dat politieke spel eromheen. D66 had  en heeft bijzonder
gelijk in de Uruzgankwestie, inhoudelijk welteverstaan. Iedereen die
Afganistan kent (en ik ken Afgansistan al sinds 1973, toen ik er
anderhalve maand doorheen reisde als verslaggever-reiziger...) weet dat
wederopbouw onzinnig is zonder iets te doen aan de militaire situatie,
de oorlogssituatie (kleine legertjes, Talibaan, privé koninkrijkjes,
papaverboeren, drugskartelletjes etc). Maar dat Wij Gaan Niet, en dat Oh
Nee, Hé, ik ga niet om .... dat transformeerde naar We Gaan Wel  en We
Gaan Om  (en houden het kabinet daarmee in het zadel, daarmee de eigen
fractie voor aap zettend), dát is het debâcle geworden. Dát is de
ongeloofwaardigheid van onze partij ten voeten uit geworden. Ik zou
graag eens met je in debat gaan over leiderschap, in dezen.