"Balkenende moet Pechtold de oren wassen"

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Jun 7 11:47:39 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kaj wrote:

> Bart, het is en blijft voor de buhne. Denk je nu werkelijk dat Pechtold
> denkt dat hij dat alles kan veranderen? Welnee. Dit is zijn manier om te
> proberen zich voor de kiezer naast het establishment te plaatsen. Denken dat
> dit allemaal niet zo is vind ik betrekkelijk naïef.

Waar het op neerkomt is dus dat je Pechtold je *eigen* cynisme
verwijt... Daar doe ik niet aan mee. Misschien is naïef zijn wel nodig
om niet zelf onderdeel te worden van het probleem.

> Dat is de issue niet. Of je nu één dag minister bent of een jaar, dat maakt
> niet uit - minister is minister. En als het niet zijn terrein was geweest,
> dan had hij dus nooit iets moeten zeggen, vind je niet?

Nee, dat vind ik inderdaad niet. In de ministerraad doet iedereen
zijn/haar zegje. Maar de betrokken ministers hebben de primaire
verantwoordelijkheid.

> 'vunzig'
> hoogte

> 'Onfrisse suggestie'? Daarmee concludeer jij dus dat ik maar wat suggereer.
> Kom op Bart, Politics 101! Wederom betrekkelijk naïef.

Laat /die/ 'Politics 101' maar aan mij voorbij gaan, Kaj, gemis aan
naïviteit schijnt mij hier eerder een hersenbeschadiging te zijn. Wat
verwijt je Pechtold nou concreet? Dat hij probeert -- zonder gemene
trucs uiteraard -- het politieke spel zo goed mogelijk te spelen?

> Toch gek dat je dit nu zegt want een stuk terug zeg je nog dat het eigenlijk
> niet zijn terrein is. Dus wat wordt het nou, Bart?

Dat hij niet primair verantwoordelijk is betekent nog niet dat hij zijn
mond moet houden. Als ik ergens brand zie bel ik 112, ook al ben ik niet
verantwoordelijk voor het blussen.

Door nu duidelijk te maken dat de voorwaarden van o.a. de PvdA niet
aanwezig zijn maakt hij het Bos onmogelijk om straks de vermoorde
onschuld te spelen. Neemt de PvdA de eigen voorwaarden serieus dan
kunnen ze nu de ogen niet sluiten.

En als Nederland doorgaat met deze missie, en dat zal wel, dan moet het
'opbouw'-wensdenken in ieder geval snel vervangen worden door een
realistischer kijk op wat we van de missie kunnen verwachten en hoe de
doelen er uit moeten zien.

Dat is precies wat een politiek leider-in-spe zou moeten doen.

Bart