rialisme (was: dualisme, was: Kennismigranten)

Tue Jun 6 14:01:13 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Kaj Leers <mail at KAJLEERS.NL>,
>Maar goed, nu is het dus al 'dualisme'. Sorry, maar uit de Van Dale:
>1 het aannemen van twee tegenover of onafhankelijk naast elkaar
>staande beginselen ter verklaring van de werkelijkheid

 Perfect !

>De regering en het parlement hebben ieder hun eigen taak.
>Dus waarom zou dualisme dan niet kunnen, dat wordt me uit
>je reactie niet duidelijk.

 Naast het nihilisme (geen beginselen), monisme (1 beginsel) en dualisme
 (2 beginselen), is er ook nog het 'trialisme' (het derde leidende begin-
 sel dat voorschrijft hoe duale beginselen zich ten opzichte van elkaar
 verhouden).

 Als men dit politiek richting D66 gaat vertalen dan gaat het er om hoe
 de fractie zich verhoudt tot het kabinet. Het dualisme zegt dat er
 twee gscheiden verantwoordelijkheden zijn, het trialisme hoe die zich
 ten opzichte van elkaar verhouden.