Mark Rutte nieuwe lijsttrekker VVD

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Jun 2 22:30:57 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Vergeet het maar. De PvdA heeft er alle belang bij om de
> hervormingsplannen
> van D66 geen doorgang te laten vinden. Dat was tijdens Paars-1 en -2 de
> agenda, en zal ook nu de agenda zijn.

Wat betreft staatkundige hervorming ben ik het helemaal met je eens. Maar
ik doelde op economische hervorming. De uitspraken van Bos over AOW en
liberalisering van de arbeidsmarkt kwamen voor mij als een aangename
verrassing. De PvdA is verder voor afschaffing (of in ieder geval verdere
beperking) van de hypotheekrenteaftrek. Als de VVD dan nog een vlaktaks of
stappen in die richting kan onderhandelen heb je al met al een aardig
hervormingspakket.

> Vergeet niet: de PvdA ziet het CDA
> als
> de aartsvijand, en andersom. Die twee partijen doen alles, maar dan ook
> alles om elkaar dwars te zitten.

Huh? Dat zou ik juist van PvdA en VVD denken. Zij het dan dat er nu
tijdelijk betere mogelijkheden tot samenwerking zijn dan normaal.

> En dus komt de vrijheid om burgemeerster
> en
> what not in het Grote Benoemingen-spel te plaatsen hen uiterst goed uit.
> Een
> stornende factor als 'de mening van de burger' in dat leuke schaakspel is
> iets wat ze beiden kunnen missen als kiespijn.

Mee eens. Mijn verwachting is dat staatkundige hervorming pas zal komen
nadat de machtverhoudingen tgv (onvermijdelijke! :-) ) economische
hervorming zijn verschoven.