Mark Rutte nieuwe lijsttrekker VVD

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Jun 1 15:40:30 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Perfecte analyse Kaj. En nu de VVD onder Mark Rutte geen
> koerswijziging gaat maken is er genoeg ruimte voor een enigszins
> populistische maar echt vrijzinnig-democratische koers voor D66.

Ene watte? Kom Mark, zolang niet duidelijk is wat daaronder moet worden
verstaan speelt het opnieuw weer geen enkele rol en is geen D66 gehouden
zich ergens aan te houden. Dus kom op met de werkelijk
vrijzinnig-democratische uitgangspunten die een koers uit zouden kunnen
zetten voor D66.

> Doorgaan op de lijn van de huidige fractie, zeker met Rutte als leider
> van de VVD, is nihilistisch en ook zelfmoord, volgens mij.

Evident.

> D66 moet weer een duidelijk eigen inhoudelijk profiel krijgen en dus
> geen partij blijven die klem zit tussen de andere partijen.

Kom Mark, zet het profiel neer. Ik zeg, ga naast de burger staan en
blijf weg van die negatieve partij politiek. Een actief participerende
burger waarbij de democratie een wezenlijk onderdeel vormt van zijn/haar
leven. Weg van die partijpolitiek die welke dit hele land momenteel
uithold op zowat elke terrein waar de burger zelf keuzes zou moeten
kunnen maken.

> En volgens
> mij ligt er op zo'n beetje alle beleidsterreinen   een
> vrijzinnig-democratische woestijn in de Nederlandse politiek.

Er ligt een gigantische puinhoop aan (achterhaalde) partij politieke
cultuur in dit land dat een ernstige bedreiging begint te vormen voor de
kwalitiet van leven voor mensen in dit land.

Je kunt eigenlijk wel al spreken van een democratische vormgegeven
dictatuur. Het enige dat ontbreekt is het fysieke geweld, maar in de
uitwerking van beleid is dat waar vel mensen in dit land mee worden
geconfronteerd.

 > Nou zou
> het kunnen dat er in Nederland niemand geinteresseerd is om die
> woestijn te ontginnen, en dan moeten we ons maar opheffen, maar we
> kunnen toch op z'n minst proberen de burgers er enthousiast voor te
> krijgen...

Kom Mark, beginnen. Poneer .... Je angstige afvragen duidt op geen
binding met de kiezer.

> Dan moeten we dus een vernieuwend programma, dat zich onderscheidt op
> hoofdlijnen van de anderen.

Ja, een regelig: We maken Nederland weer een democratie naar de
bedoeling van het idee. Weg met die partijen democratie/dictatuur.

 > En we moeten een lijsttrekker hebben die
> durft dwarse standpunten in te nemen en daarvoor gaat vechten tijdens
> de campagne, maar vooral ook daarna.

Welke wwerkwijze beschrijf je nu, Mark? En past die nog? Ook in het ICT
tijdperk?

 > En dat vechten kan alleen als de
> media niet om hem of haar heen kan, die positie moet dus eerst
> bevochten worden.

Daar ga je. Je enige communicatie met de burger is eenrichtingsverkeer
en afhankelijk van de media. Als dat het format is dat je de burger voor
houdt hoe wil je die er dan werkelijk in betrekken?

Henk Elegeert
BTW: niks persoonlijks, enkel teleurstelling over nog zo weinig
vernieuwing, en dat bij D66 !!!