Mark Rutte nieuwe lijsttrekker VVD

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Jun 1 15:03:42 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kaj wrote:

> [...]
>
> Maar goed, on with the show.

> Ehm, het lijkt mij verstandig om in discussies over issues als deze een
> onderscheid te maken tussen de 'Haagse' D66-leiding aan de ene kant, en de
> leden en de kiezer aan de andere. Dus als je zegt, 'het hele punt is dat de
> D66-partijleiding (dus inclusief de fractie) helemaal niet *wil* terugkomen
> op de meeste high-profile items', dan klopt dat waarschijnlijk, ja.
> Dit zijn immers uiterst pijnlijke dossiers en dus dé splijtzwammen. Het is
> niet voor niks dat zoveel lokale afdelingen zich afsplitsen.

Er is niets tegen als mensen als locale partij verder gaan. Maar dat is
wel heel erg hard werken om je te profileren, en ik moet me wel erg
vergissen als men onder D66-vlag, met hetzelfde harde werk, minder
zetels zou behalen dan als locale partij.

Over hoeveel D66-leden en hoeveel lokale afdelingen hebben we het
eigenlijk precies? Dat de partij in al haar vertakkingen niet te lijden
zou hebben van de moeilijke periode kon je toch niet aannemen.

> [...]
> mogen namelijk niet zonder meer onder het tapijt geveegd worden onder het
> mom van 'we moeten vooruit kijken!' (Pechtold tijdens het Voorjaarscongres,
> 13 mei te Zutphen. Niet zo gek dat hij dat roept; als D66-minister, en dus
> als medeverantwoordelijke en tevens kandidaat-lijsttrekker, heeft hij er
> alle belang bij om dit alles met een grote bezem onder een heel dik tapijt
> te vegen.)
> Deze dossiers zijn namelijk symptomatisch. Lees verder. Pak een bak koffie
> ofzo, want het wordt een lange lees-sessie.

Kaj, ik waardeer je inspanning, maar als lezer moet me toch van het hart
dat discussie gebaat zou zijn bij een kortere bijdrage. Maar,
beknoptheid kost extra tijd en denkwerk, en gezien het tijdstip kan ik
er alle begrip voor opbrengen dat er wat dat betreft grenzen zijn :-)

Voor mij geldt natuurlijk hetzelfde, en als het al veel moeite kost om
de essentie uit je verhaal te destilleren, dan kost het daarna ook nog
veel meer tijd om een zinvolle reactie op te stellen. Ik hoop dat ik aan
beide nog toe kom, maar voorlopig kan ik met de beste wil van de wereld
in je stuk nog niet veel aanknopingspunten vinden.

Bart