Mark Rutte nieuwe lijsttrekker VVD

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Jun 1 12:33:25 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Adrie van den Berg wrote:

> [...]
> uit 4 verschillende raadsfracties in kleine gemeenten) er 3 voor hebben
> gekozen niet meer deel te nemen onder de naam D66 aan de raadsverkiezingen.
> Nadat ik dit aan het Hoofdbestuur had meegedeeld is men niet verder gekomen
> dan jammer dat je na zo veel jaar hier zo over denkt.
> Ik denk dat jij bedoelt dat het huidige Establishment in D66 niet wil
> terugkeren op hun schreden, maar ik betwijfel of dit met alle leden  (dus
> D66)het geval is. Ik ben nog lid, omdat ik niet weet bij welke partij ik me
> wel thuis zal voelen en ik ook eigenlijk erg trouw ben, maar ik ben op een

Adri,

Je hebt zeker gelijk dat de beslissing om met Balkenende II in zee te
gaan omstreden was.

Ik moet denken aan het citaat:

"Politics is not the art of the possible. It consists in choosing
between the disastrous and the unpalatable."

- J. K. Galbraith, Letter to Kennedy, 1962

Ik neem dat citaat wel met een korreltje zout natuurlijk, zo cynisch ben
ik niet. In ieder geval is dat besluit geschiedenis, ik was in Rotterdam
toen en er was een grote meerderheid voor (waaronder ikzelf ook). Op
zo'n beslissing terug blijven komen is destructief.

Het probleem was gewoon dat door de verkiezingsuitslag /niemand/ om het
CDA heen kon, en het lijkt er een beetje op dat D66 van dat voor velen
onaangename feit de schuld krijgt. Best wel plausibel eigenlijk...

Misschien is er wat voor te zeggen om in D66 meer gebruik te maken van
ledenraadplegingen in plaats van het congres te laten beslissen (vgl. nu
de lijsttrekker-verkiezing). Maar het ontbreekt nog aan de
infrastructuur daarvoor. Inhoudelijke discussie loopt nog niet lekker
via het internet, en goede discussie is toch wel een vereiste.

Behoudens die onzekerheid, congres vs. alle leden, lijkt me dat voor
alle genoemde punten de fractie de meerderheid van de partij toch wel
mee heeft. In ieder geval denk ik wie vindt dat de fractie de verkeerde
keuze maakt, daar toch allereerst op inhoudelijke gronden de fractie en
de rest van de partij van moet willen overtuigen. Lukt dat niet, ondanks
een open discussie, dan moet je daar mee leven, eventueel later nog een
keer proberen, als je van je eigen gelijk overtuigd blijft.

Als er voor jullie op enig moment inhoudelijk te veel afstand komt met
wat het D66-establishment (ik neem aan dat dat het congres omvat) doet,
tja, wat kan de partij daar dan nog aan doen? Uit de coalitie stappen?
Het congres heeft dat net afgewezen. Moet het bestuur op de trein
stappen naar Hoorn? En dan?

Per saldo is D66 toch de partij waar je als lid iets te vertellen hebt,
de kans om anderen te overtuigen. Vergelijk dat met PvdA, CDA, VVD, SP,
zelfs GL.

Maar die kans om te overtuigen betekent natuurlijk nog niet dat dat
uiteindelijk lukt. Er zitten nog 11000 individualisten in de partij...

Bart