Hirsigate: De Winter zet AHA-leugen op schrift

Thu Jun 1 08:41:52 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Elsevier
Datum:  17 mei 2006
Auteur: Leon de Winter
        Reacties:
        http://www.elsevier.nl/Opinie/Reacties.asp?PostID=92478&ReactieID=94199

Betonvlechter Verdonk veroorzaakt crisis

Toen het geval van het meisje Pasic speelde â zij was opeens weer in
Nederland opgedoken en had gelogen â heeft Ayaan Hirsi Ali er bij Rita
Verdonk voor gepleit om het meisje een verblijfsvergunning te geven. In
een telefoongesprek smeekte Ayaan Verdonk om menselijkheid en
barmhartigheid te tonen.

Verdonk was niet te vermurwen. En toen Verdonk het liegen van Pasic ter
sprake bracht, riep Ayaan: 'Maar Rita, ik heb zelf ook gelogen!'

Hoe ik dit weet ?

Ik stond naast Ayaan toen zij dit gesprek voerde. Nadat zij alles had
geprobeerd, gaf Ayaan de telefoon aan mij en deed ik pogingen om Rita
Verdonk tot enige meegaandheid te bewegen. Niets hielp. Verdonk bleef
strak vasthouden aan de regels.

Bewondering

Ik heb Rita Verdonk altijd met enige sympathie en bewondering gadegeslagen,
maar dat telefoongesprek deed me voor het eerst twijfelen. Ze was te hard,
te strak, te betonnerig. Ze was niet van plan om van de regels af te wijken,
ook niet wanneer zij daarvoor de mogelijkheid had met haar 'discretionaire
bevoegdheid'.

Gisteravond vatte Rita Verdonk dat telefoongesprek in de Tweede Kamer
anders samen. Volgens haar had zij zelf tegen Ayaan gezegd dat als Ayaan
had gelogen, zij ook door Verdonk zou worden uitgewezen.

Dat is een wezenlijk andere versie.

Hypothetische kwestie

Ik was erbij en kan verklaren dat de versie van Verdonk niet deugt. Ayaan
heeft zelf aan Verdonk kenbaar gemaakt dat zij had gelogen, en Verdonk
heeft dit niet als een hypothetische kwestie opgeworpen.

Nadat ik het gesprek met Verdonk had beëindigd, zei Ayaan: â Weet je wat
ze antwoordde toen ik zei dat ik ook had gelogen? Dat als zij er toen was
geweest, mij ook had uitgezet!â

We moesten om het geintje lachen.

Verdonk staat dus ten overstaan van de hele Kamer te liegen.

Bevindingen

Ze was wel meer aan het werk naast de waarheid. Zo vertelde ze de Kamer
dat zij de premier had ingelicht over de bevindingen van haar ambtenaren
afgelopen maandag.

Dat is half onjuist. Zij heeft geïnformeerd maar zij heeft niemand van het
kabinet geconsulteerd over deze uiterst gevoelige kwestie.

De VVD-leiding komt onder schot vandaag omdat zij Verdonk niet heeft weten
tegen te houden, maar dat is onjuist kritiek. Verdonk is gewoonweg haar
afspraken niet nagekomen. Zij zou überhaupt niets ondernemen voordat Ayaan
haar afscheid had uitgesproken, maar daar heeft Rita zich niet aan
gehouden.

Zonder overleg met haar collegaâs liet Verdonk de bom ontploffen. Piet
Hein Donner schijnt woedend te zijn geweest, want hij besefte als geen
ander wat Rita had aangericht.

IJzeren reputatie

Om in haar race met Mark Rutte haar ijzeren reputatie hoog te houden heeft
Rita impulsief Ayaan geofferd. Maar deze zaak is veel groter dan Ayaan.

Donner weet als geen ander wat de consequenties zijn van deze zaak. Als
Ayaan geen Nederlander is, is ons huidige parlement onconstitutioneel. Dat
is een ramp.

Als Rita maandagmiddag Donner zou hebben geconsulteerd, dan had Donner
gezegd:

'Lieve Rita, fantastisch dat je zo goed je best doet om deze leugenaar aan
de paal te nagelen, maar ik kan je een ding zeggen: Ayaan heeft de
Nederlandse nationaliteit.'

Waarom weet ik dit? Ik weet dit omdat ik een ander ding ook weet: de
constitutionele ramp die ons treft wanneer Ayaan niet de Nederlandse
nationaliteit heeft.

'Daarom, lieve Rita, je gaat nu jouw slimste juristen aan het werk zetten
en die moeten naar Nairobi en Mogadishu â waar er oorlog is - en Canada,
en dat duurt heel lang want het is heel ingewikkeld en al die tijd weten
wij van niets en volgend jaar verklaren we op een goed getimed moment dat
we niets hebben kunnen vinden dat Ayaans nationaliteit ter discussie stelt
omdat de registers in Somalie niet meer bestaan of zoiets. Heb je dat
gehoord, liefste Rita.'

Publiciteit

Maar Donner heeft haar dit niet kunnen zeggen omdat Rita Verdonk geen
enkele minister om steun heeft gevraagd en omdat zij, toen zij het
rapportje van haar adviseurs binnen kreeg, zo snel mogelijk de publiciteit
heeft gezocht.

Zij had haast. Haast om aan de hand van Ayaan te tonen dat het haar niet
uitmaakt wie de regels overtreedt. Pasic. Hirsi. Het gaat in de praktijk
van het ministerzijn om de strikte toepassing van de regels, zo denkt zij,
en meer niet.

Verdonk heeft geen idee gehad wat de reikwijdte van haar briefje aan Ayaan
zou zijn. Zij heeft zich laten leiden door een uiterst beperkte
interpretatie van het arrest van de Hoge Raad dat indicatief voor deze
zaak zou zijn.

Maar dat kwam omdat zij haar adviseurs niet de juiste vragen heeft
gesteld. Het arrest bevat deuren die een minister kan openen om naar
bevinden te handelen wanneer daartoe behoefte is.

Maar zo kan Rita niet denken. Rita is geen architect maar een aannemer.

Zij wilde scoren, maandag om 18.00 uur. Haar collega's liet zij voor schut
staan.

Geen contole

Ook werd duidelijk dat premier Jan Peter Balkenende in het geheel geen
controle over haar had. Hij had bij de eerste berichten afgelopen vrijdag
de alarmbel moeten indrukken en ervoor moeten zorgen dat Rita hier niet
mee aan de haal had kunnen gaan.

Maar het ergste blijft dat Rita niet op eigen kracht steun zocht bij
collega's die de delicate kern van deze affaire op waarde konden wegen.

Zij heeft bijzonder ernstige juridische, bestuurlijke, constitutionele en
morele problemen teweeggebracht. We hebben geen idee wat ons nog te
wachten staat nu de geest uit de fles is.

Doofpot

Ik hoop dat Donner nog ergens een goede doofpot heeft staan. Ik hoop dat
de komende zes weken creatieve juristen de precieze formules vinden
waarmee Ayaans Nederlandse nationaliteit kan worden bevestigd.

Dat is mazzel voor Ayaan. Er is verder geen enkele illegaal of asielzoeker
die aantoonbaar gelogen heeft, die om een constitutionele crisis te
voorkomen zijn pas kan behouden.

Er zijn, vind ik, nog honderd andere reden om Ayaan haar nationaliteit te
laten behouden, maar de redenen die ik hierboven aangeef zijn van groot
belang als we een legitimatiecrisis willen voorkomen.

Pianosonates

Rita Verdonk had de onzin van Zembla op de lange baan moeten schuiven. Ze
heeft de noodzaak daarvan niet ingezien omdat ze niet geschikt is voor
haar werk. Als betonvlechter heb je niet de vingers om zo nu en dan
verfijnde pianosonates te spelen.

Achter de schermen gaat het allang niet meer om asielzoekersleugentjes.

Verdonk zit nog op haar zetel.

Het zou haar sieren om nu de eer aan zichzelf te houden en terug te
treden. Ze heeft een puinhoop veroorzaakt.

--------
(c) 2006 Reed Business Information