Mark Rutte nieuwe lijsttrekker VVD

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Thu Jun 1 03:19:40 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Hein ligt waarschijnlijk al op één oor. Moet ook, want anders word ik boos:
hij heeft morgen tenslotte een drukke dag als de kandidaat-lijsttrekker ;)
En ik - ach, ik pretendeer zijn 'campagneleider' te zijn. Dat ik en Kay van
der Linde dezelfde uitspraak van de voornaam delen is louter toeval, haha.

Maar goed, on with the show.

> Hein, het hele punt is dat D66 inhoudelijk helemaal niet *wil*
> terugkomen op de meeste high-profile items: deelname Balkenende II,
> Waddenzee, Borsele, wao, zorgverzekering, Uruzgan (had wel wat handiger
> gemogen).
Ehm, het lijkt mij verstandig om in discussies over issues als deze een
onderscheid te maken tussen de 'Haagse' D66-leiding aan de ene kant, en de
leden en de kiezer aan de andere. Dus als je zegt, 'het hele punt is dat de
D66-partijleiding (dus inclusief de fractie) helemaal niet *wil* terugkomen
op de meeste high-profile items', dan klopt dat waarschijnlijk, ja.
Dit zijn immers uiterst pijnlijke dossiers en dus dé splijtzwammen. Het is
niet voor niks dat zoveel lokale afdelingen zich afsplitsen.
En *dus* mag Hein te allen tijde terug komen op deze dossiers. Deze zaken
mogen namelijk niet zonder meer onder het tapijt geveegd worden onder het
mom van 'we moeten vooruit kijken!' (Pechtold tijdens het Voorjaarscongres,
13 mei te Zutphen. Niet zo gek dat hij dat roept; als D66-minister, en dus
als medeverantwoordelijke en tevens kandidaat-lijsttrekker, heeft hij er
alle belang bij om dit alles met een grote bezem onder een heel dik tapijt
te vegen.)
Deze dossiers zijn namelijk symptomatisch. Lees verder. Pak een bak koffie
ofzo, want het wordt een lange lees-sessie.

> D66 heeft structureel last van een gebrekkige communicatie naar de
> kiezer toe. Zonder eenvoudig te begrijpen deelbelang om te verdedigen is
> D66 afhankelijk van een meer subtiel verhaal. Van Mierlo en Terlouw
> konden dat soms overbrengen, anderen minder. En de uitschieter naar
> boven van 24 zetels dankte de partij inderdaad aan een bij uitzondering
> eens heel simpele boodschap: kies voor een paars kabinet.
NEE! Nu maak je dezelfde fout als de mensen die nu al 12 jaar zeggen dat zij
zo goed weten hoe zij het tij voor D66 konden keren! Zelfs Lousewies is
tegenwoordig de mening toegedaan dat dit niet werkt, één van de meningen
overigens die zij deelt met Hein: "De kiezer heeft óns niet begrepen, we
gaan het dus nóg een keer uitleggen," zo was de redenering van de D66-top al
die jaren.
Die hele arrogante mentaliteit is wat D66 nou juist al die jaren de das om
heeft gedaan, zo vinden (gelukkig) zowel Hein als Lousewies.
Even refererend aan een sinds kort opgehouden talkshow: "HALLO, WAKKER
WORDEN! BENT U ER NOG!?"

Het ligt pertinent *niet* aan de communicatie naar de kiezer toe, maar aan
de *boodschap*. En het probleem is dat die boodschap té vaak anders was en
is, en té vaak ook nog eens op verschillende rare frequenties werd en wordt
uitgezonden, waardoor de ontvanger er geen fuck meer van begrijpt. Erger
nog: de Grote Overbrenger van De Boodschap, namelijk 'de media', snapt
tegenwoordig door alle stemmings- en meningswisselingen niks meer van D66 en
dat helpt ons niet om 'de boodschap', hoe verneukt die misschien ook is,
over te brengen. Vind je het dan gek dat we de afgelopen jaren genegeerd
worden? Eerlijk gezegd kan ik het de media niet eens kwalijk nemen. Door al
die wisselingen en knievallen lijkt het er namelijk op dat we helemaal geen
boodschap hébben.

D66 leverde keer op keer, uit een voor mij tegenwoordig onbegrijpelijke
braafheid, stelselmatig in ten faveure van andere partijen die er kei- en
keiharde, cynische partijpolitieke belangen als streefdoelen op nahielden,
en op niets ontziende wijze alles in het werk stelden om die doelen te
bereiken, en altijd ten koste van D66 en verder iedereen - als het moest.
Waarvan ook deze regeringsperiode weer akte.

En dan haal je trouwens zélf, eigenlijk als onderbouwing van mijn
tegenwerping, twee voorbeelden in de vorm van personen aan, namelijk: zowel
Terlouw als Van Mierlo boekten hun grootste electorale successen *toen zij
in de oppositie zaten*. Zodra ze zitting namen in een kabinet ging het mis;
D66 onder Terlouw terug van 17 naar 6 in '82, en D66 terug van 24 naar 12 in
'98. En nu staan we in de peilingen op 3 a 4. En hoe kwam/komt dat? Ze / we
leverden in. Zowel Terlouw als Van Mierlo trokken zich, toen ze eenmaal
onderdeel waren van een coalitie, nog maar bar weinig van de D66-principes
aan. Democratische hervormingen, bijvoorbeeld?
Neen, braafheid! De principiële doch tot mislukking gedoemde weigering om
mee te doen aan 'het politieke spel'. Ook nu weer.

Oh, en die 24 zetels in 1994? Moet ik je herinneren aan het grootse
uitstapje dat zovele traditionele PvdA-stemmers maakten naar D66 vanwege het
WAO-dossier? Had niks met een hang naar 'Paars' te maken maar alles een
afstraffing van de PvdA. Dat was ook de reden waarom zowel Kok als
Bolkestein het 1e Paarse kabinet een 'normaal' kabinet noemden; zij begrepen
en accepteerden de verkiezingsuitslag voor wat die was, het 'mystieke' deel
kwam alleen van de kant van Van Mierlo et al. Kok en Bolkestein maakte het
uiteindelijk geen biet uit met wie zij nou eigenlijk regeerden, zolang ze
hun kiezers maar tevreden stelden, in de hoop op meer. En zie, in 1998...

Principiële D66-zaken... Kom óp, zeg: tijdens beide Paarse kabinetten
bewezen zowel de PvdA als de VVD alleen maar lippendienst aan de idealen van
D66. Want zodra het op het echte werk aankwam, grondwetwijzigingen
bijvoorbeeld, stemde men tegen of men liet het aan 'toevallige' andere
meerderheden in de Tweede of Eerste Kamer over om die idealen te torpederen.
Reden: het was nooit, en nog steeds niet, in het belang van de PvdA, het CDA
of de VVD om de democratisering-ideeën van D66 gerealiseerd te zien. En
iedere keer boog de D66-leiding het hoofd, liet zich vleien, en ging over
tot de orde van de dag.
En dan alsnog het lef hebben om verbaasheid te tonen als kiezers zich van je
afwenden. Tsk tsk; bij de minste tegenwind breekt het twijgje al.

Kortom: al jaren lang zeggen de mensen die het binnen D66 voor het zeggen
hebben gehad bij iedere electorale nederlaag dat "de kiezer het niet
begrepen heeft". Wat nu, zo durf ik te vragen, als D66 de kiezer nou eens
niet begrepen heeft? Wat een arrogantie van D66! En dat van een
'Democratische' partij die ooit zelfs groots campagne voerde met een grote
foto van een 'Luisterend Oor' in abri's!
Wat nu als de radio al die tijd alleen maar stond op 'zenden' en niet op
'zenden EN ontvangen'? of, voor het gemak, alleen op 'ontvangen', om daarna
de ontvangen boodschap te ontcijferen, te herkauwen naar gelang de nieuwe
mode en opnieuw uit te zenden, in de voor die tijd salonfaehige vorm?
Want om je ideeën gerealiseerd te krijgen heb je toch echt zetels,
stemgewicht nodig.
De recente geschiedenis (van de afgelopen 25 jaar) bewijst in ieder geval
dat zowel de PvdA, het CDA als de VVD er iedere keer op konden rekenen dat
D66 toch wel weer door de knieën ging, al werd de partij tot op het bot
vernederd. En ja hoor, door de knieën gingen we, keer op keer.
Uiteindelijk wordt zoiets 'macht der gewoonte' voor de andere partijen. "Op
D66 kun je tenminste rekenen!", riep -dacht ik - Jozias van Aartsen ooit
eens op een ander onderwerp, maar volgens mij bedoelde hij iets héél
anders...

Dus wat is er dan mis met een klein beetje populisme, een snuif cynisme, 'a
taste of their own medicine' (mbt tot die andere partijen) als dat nodig is
om de ideeën van D66 daadwerkelijk gerealiseerd te krijgen?
Wat mij betreft: he-le-maal NIKS. Top that.

De mensen die al die jaren D66 bestierden dachten dat, als zij aardig waren
tegen de andere partijen, die andere partijen wel iets aardigs voor D66
terug zouden doen. Welnu, dit is duidelijk niet het geval geweest want welke
'core principles' vanuit de oprichting heeft D66 - en in verband met de
grondwet -  nu eigenlijk kunnen realiseren met de broodnodige 'hulp' van de
coalitiepartijen?
Strikvraag: noem er één!

Dan nog iets.
Weet je wat kiezers waarderen? Winnaars!
Wist je dat behoorlijk veel kiezers het stiekem waarderen als een partij via
een vuile truc toch dat éne puntje binnenkrijgt? Geloof het of niet, maar
kiezers zijn niet gek. Zit 'm in hun water, net als bij jou en mij, want wij
zijn ook mensen.
Zie de VVD, zie het CDA - oeh, hoe doorzichtig was Balkenende's "ik blijf
neutraal!"-positie tijdens de opkomst & ondergang van Fortuyn. Het CDA had,
zo bleek achteraf, een niet-aanvalsverdrag gesloten met Fortuyn. En kijk
eens: het CDA werd er nog voor beloond ook!

D66 moet het lef hebben om het spel te spelen. Want: alleen de winnaar van
'The Game' wins all, en daar gaat het een politieke partij om. Al die andere
partijen hebben dat al lang begrepen, nu wij nog.
Het is niet voor niks dat Mark Rutte zo graag een fusie tussen de VVD en D66
ziet; net als Van Aartsen en andere promintente VVD'ers ziet hij al jaren de
potentie, en dus de dreiging, van D66. Alleen hebben we die handschoen nooit
echt opgepakt, en dat verbaast iedereen; ook mij, en ook Hein.
En jij?

Chrs,
Kaj