Israel - Libanon

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Jul 23 19:50:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Vraag is alleen of Israel echt wel "ongericht" bommen gooit. Mijn indruk
> is
> dat ze infrastructuur en H-flats bombarderen om de mobiliteit van de
> vijand
> te verkleinen. De H's verbergen zich in woonwijken en zo krijg je die
> afschuwelijke beelden. Kortom, het gaat om gericht bombarderen.

Dat is ook mijn indruk. Vergelijk dit maar eens met wat Hezbollah doet, in
het wilde weg raketten op dorpen afvuren. Dat is zonder meer een
oorlogsmisdaad. Het valt me op dat er in de media en op deze lijst geen
verontwaardigde kritiek op deze oorlogsmisdaden komt. Kritiek op Israel
verbaast me niet, lijkt me ook terecht, het uitblijven van kritiek op
Hezbollah verbaast me wel. Louise Arbour lijkt me een gunstige
uitzondering. Ik vond dat ze van de week met een heel genuanceerd en
objectief verhaal kwam, zeker in vergelijking met geluiden in de media en
op deze lijst die mij vaak partijdig voorkomen, de een voor Israel, de
ander voor Hezbollah, of beter gezegd, tegen Israel.

Of Israel zich bij bombardementen op doelen in woonwijken schuldig maakt
aan oorlogsmisdrijven, hangt er vanaf of men voldoende probeert burgers te
ontzien. In ieder geval doen ze dat tot op zekere hoogte. Er worden
pamfletten afgeworpen, de burgerbevolking krijgt de tijd om weg te
vluchten en soms worden aanvallen niet doorgezet omdat er teveel burgers
in de buurt zijn.

Maar toch: de mensen moeten wel huis en haard achterlaten en er vallen
veel slachtoffers en er is veel schade. En dat horen we niet alleen van de
Libanese media, die mogelijk onbetrouwbaar is, maar ook van meneer
Egeland. En de schade is wel erg asymmetrisch. Ik weet niet meer zeker wie
laatst met dat argument kwam, Bart of Mark, maar ik vind het wel een goed
punt. Is de enorme schade aan Libanese kant niet op zijn minst een heel
sterke aanwijzing dat Israel disproportioneel optreedt?