Nachtmerrie scenario

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Jul 23 13:09:23 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Extremisten zijn er altijd en overal, links en rechts, zwart en wit. Het
gaat om de context waarin ze wel of niet kunnen gedijen. Als de omgeving
instabiel, dan gedijen ze, klopt. En dan slepen ze ook een regering mee.
Zie Nederland: een honderd islam-extremisten maken van Nederland een
totalitaire bewakingsstaat zonder privacy. Dus wat in het Nabije Oosten
gebeurt, is niks nieuws.

Economische instabiliteit is eveneens een relatief begrip. Er is geen
vaststaande verband tussen economische maatregelen en politiek gewin van
rechts of extremisten. Die Poolse (il)legale arbeiders in NL hebben noch
VVD, PvdA etc. noch actiegroepen "geholpen". Uitsluiting van grensarbeid
bevordert wel de armoe, maar het zou economisme zijn om dat gelijk te
koppen aan een terroristische impuls. Wel wordt zo vaak emigratie bevorderd.

En voor politieke stabiliteit hoef je ook niet te verwijzen naar
fundamentalisten: de corrupte Arafat zorgde via verkiezingen voor een
overwinning van Hamas. Daarmee is niet een hele bevolking(sgroep)
terrorist, hooguit wanhopig verkeerd. Maar zoals we weten is een Pim
Fortuyn-effect tijdelijk voorzover het niet van invloed is op andere politici.

Ik denk dus dat een slecht beargumenteerde pro/anti-Israelhouding niks
bijdraagt aan een oplossing, i.c. een vruchtbare internationale inmenging.
En verder vind ik het getuigen van verwerpelijk orientalisme als Arabische
partijen/regeringen niet even kritisch worden bekeken. Kennelijk worden ze
diep in ons hart gezien als domkopjes die nu eenmaal verslaafd zijn aan
dictatuur, geweld, vrouwendiscriminatie, religie en Israel-haat als
invulling voor haat uit schande tegen Westers modernisme.

Kennelijk kunnen we er slecht tegen dat we worden gehaat - want we bedoelen
het toch zo goed (elitisme).

hv,u
-------