Welk 'recht tot zelfverdedinging'...

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri Jul 21 14:58:03 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> 1. Natuurlijk lagen de scenario's bij diverse partijen al klaar. Het
> gaat om voorbereiding op een oorlogssituatie die immer dreigt in het
> Nabije Oosten, zeker sinds beide Golfoorlogen.

Wat ik zei is dat de Israëlische legertop een /aanleiding/ zocht. Drie
soldaten gevangen genomen is geen oorlogssituatie die op je af komt. Dat
is bullshit. Israël vecht tegen de monsters die het zelf creëert. Zoek
Hezbollah en Hamas maar op in de wikipedia.

> 2. In een oorlog sneuvelt als eerste de vrije berichtgeving. Las
> vanmorgen in de Volkskrant nog de censuurregels in Israel. Las ze nog
> niet voor Libanon en Gaza. In israel zullen ze je wel als journalist het
> land uitzetten bij overtreding. In Libanon en Gaza zal het wat
> gevaarlijker toegaan (eufemisme) voor de kritische journalist.

Schijnargument. Er is geen twijfel aan de essentie van wat er gebeurt.
Maar de berichtgeving is meestal gekleurd. Zie het artikel wat ik gaf.

> 3. Als je het grootschalige karakter van de huidige Israelische
> tegenaanvallen vergelijkt met de langdurige serie bomaanslagen in Israel
> de laatste jaren, zou ik liever niet kwantitatief argumenteren. Hiermee
> onthul je ook je onredelijke pro-een-partij-houding.

Steeds heeft Israël veel meer slachtoffers gemaakt dan die aanslagen.
Hetzelfde patroon speelt zich al 70 jaar af. Zie de volgende relevante
link die ik ergens anders vond: http://www.kinghussein.gov.jo/kabd_eng.html

> 4. k heb nog steeds geen antwoord op mijn verwijt dat je louter
> retorische vragen stelt.

Ik heb veel meer relevants gepost over dit onderwerp dan aleen vragen
hoor, Henk.

Jij ontzegt als ik het goed begrijp aan Libanon het recht om zichzelf
tegen vernietiging te beschermen. Zo retorisch was mijn vraag dus niet.

Wat een toeval dat Libanon niet in staat is om zichzelf te verdedigen.
Komt wel goed uit voor Israël trouwens...

Bart