Nachtmerrie scenario

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Tue Jul 18 13:53:18 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ha Hein,

> Israél is niet in staat de raketinstallaties van hezbolah uit te
> schakelen vanuit de lucht. Dus worden er grondtroepen ingezet, en Zuid
> Libanon wordt bezet. De Hezbolah vecht met grondtroepen terug, en vraag
> hulp aan Syrië en Iran, die inderdaad troepen sturen. Al Kaida pleegt
> aanslagen. Israël wordt in het nauw gedreven, trekt zich terug op eigen
> grenzen, en Iran-Syrië-Hezbolah-troepen overschrijden Israëls grenzen.
> Ze bezetten Noord Israël. De VS waarschuwen tweemaal, en sturen dan
> hulptroepen. Ook Blair doet mee. De EU houdt zich afzijduig, maar de
> [...]

Nee, zo'n escalatie is niet denkbaar, en wel om de volgende redenen:

-Assad weet dat hij met zijn schamele Syrische leger zwaar zou verliezen en
zijn machtsbasis is nog steeds fragiel.
-Iran kan weinig doen behalve proberen materieel te sturen maar dat wordt
lastig gezien het totale luchtoverwicht van de Israeli's.
Wél kan Iran provoceren door - in weerwil van Israelische waarschuwingen -
tóch transportvliegtuigen te sturen in de hoop dat de IDF zo'n kist uit de
lucht knalt.
In dat geval kan Iran nog steeds niet veel, behalve dan de olie-export
stopzetten en de Golf van Hormuz blokkeren. Maar daar zitten de ayatollah's
niet zo op te wachten, vermoed ik.
-Zo'n escalatie door Syrië ontbeert de steun van Rusland en China. Mocht
Syrië toch besluiten opeens de Golan-hoogte binnen te trekken dan zal dat
duidelijk worden gezien als een eenzijdige poging tot escalatie en dan
zullen Rusland en China zeer waarschijnlijk hun politieke steun aan Syrië
intrekken, of zich in ieder geval neutraal opstellen in de Veiligheidsraad.
Israël heeft dan vrij spel en zo'n verlies overleeft Assad politiek niet.
-Allianties tussen Arabische landen van sterk verschillend religieus
pluimage vallen altijd zeer rap weer uiteen, zeker als er verliezen geleden
worden.
-Niemand, behalve misschien Rusland, is gebaat bij zo'n enorme crisis die
zou leiden tot een olieprijs van meer dan $100 per vat. Maar het zou de
wereldeconomie in een enorme recessie - Depressie? - storten en daar is
vooral de Syrische economie al helemaal niet bij gebaat.
-Daarnaast is al teveel wapengekletter van Amerikaanse kant redelijk
uitgesloten want die zien hun 150.000 soldaten tussen Iran en Syrië liever
niet in gevaar gebracht. En dan heb ik het nog niet eens over de Sji'itische
minderheid in het zuidoosten van Irak die met één handbeweging van Teheran
massaal in opstand komt.

Kortom, niemand lijkt gebaat bij een echte escalatie en de Israeli's weten
dat. Daarom gaan ze ook door. Valt ook wel wat voor te zeggen; Hizbollah
heeft zich de afgelopen 6 jaar weer volledig bewapend. Dat is ook de reden
waarom die groepering nu opeens beschikt over duizenden katyusha's en
self-made Iraanse raketten. Niet zo vreemd dat Israel nu definitief wil
afrekenen met Hizbollah, of die groepering op zijn minst zodanig verzwakken
dat het de komende jaren geen gevaar meer vormt.

Kaj