Isra ël vs. Palestijnen: begin met de feiten

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Mon Jul 17 22:12:20 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik verwacht niet mijn reaktie terug te vinden in de krant, maar
misschien dat ze mijn pleidooi voor de feiten een beetje oppikken.

http://www.nrc.nl/opinie/article389935.ece

Met verbazing las ik het stuk "EU moet Israël niet de les lezen" van
Shimshon Arad in de krant van 17 juli.

Opinievorming begint bij het zo objectief mogelijk waarnemen van de
feiten, een principe waaraan helaas al te vaak voorbijgegaan wordt. Ook
hier is dit het geval.

Vergeet voor even alle ideologie. Wat zijn de feiten? De Palestijnen
houden nu 3 Israëli's gevangen. Hoeveel Palestijnen worden door Israël
gevangen gehouden? Recentelijk zijn nog acht ministers en twintig
parlementsleden door Israël opgepakt. Hoeveel onschuldige slachtoffers
zijn er in Israël, hoeveel in Gaza en Libanon? Wat is de veroorzaakte
schade, de schaal en de uitwerking van de militaire inzet, het aantal
projectielen over en weer? Bezetten de Palestijnen illegaal Israëlisch
gebied of bezet Israël illegaal Palestijns gebied?

Enzovoort. Kijk naar wat zich daadwerkelijk afspeelt ter plaatse, daar
is weinig onduidelijkheid over. Hamas en Hezbollah zijn terroristische
organisaties. Maar wat moeten we van Israël denken? Feiten haal je uit
de media, je eigen oordeel toch liever niet.

Shimshon Arad verlangt op hoge toon van Europa instemming met het
Israëlische optreden. Een Europese opstelling die zich baseert op de
feiten zou echter een totaal andere behoren te zijn.

Met vriendelijke groet,

Bart Meerdink
Nijmegen