relaties > Re: Boris Dittrich trouwt

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Thu Jul 13 13:28:14 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 13-jul-2006, om 11:37 heeft Mark Giebels het volgende geschreven:

> Nee hoor Hein, de overheid hoeft helemaal geen grens te trekken. Om de
> door jou genoemde redenen moeten we het burgerlijk huwelijk gewoon
> afschaffen en samenlevingscontracten en eventueel de benaming
> 'huwelijk' daarvan gewoon overlaten aan de burgers, notarissen en
> maatschappelijk instelingen zoals kerken.

ik vind het iedere keer weer aardig om te merken dat mark en ik
ongeveer gelijke gedachten hebben, zoals nu weer. :)

ik vind een samenleving leuk als mensen vrij zijn om zich voor
langere tijd vast te leggen in relaties voor de broodnodige
zekerheid, mochten moeilijker tijden aanbreken (steun bij ziekte,
ellende), en ook om nageslacht goed te kunnen verzorgen. hoewel dat
heel verschillende doelstellingen kunnen zijn.

met wie iemand dat wil doen lijkt mij niet een zaak voor een
overheid, tenzij iedereen mijlenver kan zien aankomen dat dat nooit
goed kan gaan. dan is discussie misschien zinvol. is  nu al zo,
relatiecursusje lijkt mij voor alle beginners een goed idee.

en faciliteiten nodig om kindertjes goed groot te brengen zijn nodig.
koppel die maar aan die kindertjes, en aan degenen die trouw voor hen
zorgen.

we leven in een heel andere wereld dan toen vader/moeder nog
uitsluitend beslisten over de kinderen en hun huwelijk, en meisjes
werden verhandeld voor het leven vanwege hun gratis dienstverlening.

bescherming tegen andermens' seksuele opdringerigheid en
machtsmisbruik zou ik eigenlijk in een ander artikel geregeld willen
hebben.

wie denkt er mee?

gr elma