D66-Ede Lousewieserig tegen ambtsgebed

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jul 11 13:32:53 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> Nee, ik werk voor hen, op interim-basis. De gemeente is mijn
> opdrachtgever.
>
> De gemeente hoort zich verre te houden van geloofskwesties.

Hoe komt u daar nu bij? In vele, vele Nederlandse gemeenten (in
Frankrijk, duitsland, Italië, Spanje, Servë, Turkije, enz. is dat net
zo) spelen geloofskwesties een belangrijke rol. Staphorst is een extreem
voorbeeld, maar ook in Middelburg en Valkenburg spelen ze. Ik geloof dat
u niet geheel op de hoogte bent van ons Nederlandse bestuurssysteem.

> Ik neem aan dat je bedoelt dat elke bijeenkomst - van die
> overheidsorganisatie

Elke vergadering en maaltijd van de Brandweer. En als u de organisatie
van de Brandweer zou kennen, zou u weten dat de Brandweer een hybride
structuur kent: deels een vrijwilligers-organisatie, deels een
gemeentelijke beroepsorganisatie, waarbij elke brandweerman of vrouw in
dienst is van de gemeente middels een aanstellingsbesluit.

> Juist. Waarop ziet je 'Nee' nu dan toe?

Op onzin :-P

> Bespottelijk.

Dat is een opinie, neem ik aan.

> Het is toch een overheidsorganisatie?

Zie boven, maar formeel gezien: ja..

> Die hoort zich helemaal niet met geloofsovertuigingen in te laten.

Dat is vreemd. Mijn collegs staatsrecht op de RUL en de UvA hebben me
anders geleerd. Maar legt u me het nog eens helder uit. U bent expert.

> Dat doen die mensen maar in hun vrije tijd.

Wij kennen in nederland geen absolute secularisatie. Zie art. 23 van de
grondwet.

> Maar je verwart hier op de jou bekende wijze hun rollen als privé-
> persoon
> en als ambtenaar/vrijwilliger bij een overheidsorganisatie.

Die scheidning is niet absoluut. Zo kennen veel Brandweerkorpsen eigen
personeelsverenigingen, en dat zijn privaatrechtelijke instituties. Deze
verenigingen spelen een belangrijke rol in het Brandweerleven. Zo worden
er professionele dilemma's besproken. En wordt er gezamenlijk geoefend.
Hoe wilt u die scheiding aanbrengen?

> Wat die mensen privé doen moeten ze zelf weten - behoudens hun
> verantwoordelijkheid voor de wet. Maar hier hebben we met ze te maken
> in hun rol als medewerker van de overheid.

Ik merk dat u de praktijk niet kent.

> Ook op hun cultuur. En het leuke is: ze verwachten NIET van mij dat
> ik meebid, maar ze vinden het mooi dat ik met hen even stil ben en
> het moede hoofd buig.
>
> Ja, dat verbaast je toch niet?
> Dat hele geloof van hen hangt toch van de illusies en de absolute
> flauwekul
> en hypocrisie aan elkaar?

Is dit een vraag? Een statement? Een retorische vraag? Een opinie? Maar
als u mijn nieren wilt proeven op het gebied van religie; ja, ik ben een
gelovig mens. Ik geloof in veel flauwekul. heerlijk.

> Zo is de cultuur daar, en die cultuur respecteer ik.
>
> Dit is toch het soort mensen dat op zondag het zwembad dichthield
> omdat op de dag des Heeren niet mag worden gezwommen?

Dat komt voor, maar u moet niet generaliseren. Ik gruwel sowieso van
uitdrukkingen als 'het soort mensen". Volgens meindert Fennema (UvA) zou
dat reeds racisme betekenen: een "soort mensen" collectief  een
negatieve eigenschap toedichten.

> Nogmaals: ik respecteer hen en zijn respecteren "die rare
> Amsterdammer"(zoals ze me noemen).
>
> Ja, omdat jij je verregaand aanpast aan hun flauwekul! :-)

Nee, omdat we elkaar respecteren.

> Orthodoxe-christenen hebben geen respect voor andersdenkenden.

Volgens Fennema is dit een racistische uitspraak.

> In jouw tijd in Kampen kwam ik ook weleens in Kampen.Daar werd
> je dan al raar aangekeken als je vriendin op zondag een kort rokje
> droeg.

Jeetje. zelf was ik altijd zeer onder de indruk van al die kortgerokte
Christenmeisjes die flirtend en kirrend door de Oudestraat flaneerden.

> In die tijd kon je op de Veluwe niet zwemmen, want de christenen
> hielden op zondag de zwembaden op slot.

Ik heb in mijn Kampense tijd regelmatig op zondag een zwembad mogen
bezoeken. Kampen was ooit een liberale stad, mind you. een Hanzestad.
Ook in Kampen is als residu nog een sterk liberale subcultuur
bespeurbaar....

> Maar jij hebt dat allemaal anders meegemaakt uiteraard.

Inderdaad

> (Net zoals je waarschijnlijk ook de enige Nederlandse jurist bent die
> meent dat
> de opheffing van DB.NL correct is verlopen.)

Inderdaad. Nou ja, mijn advocaat (topadvocaat te Amsterdam), plus mijn
vriendin (topadvocate te Rotterdam) zijn het me eens. Dus u hebt niet
helemáál gelijk. Maar u hebt het weer kranig gezegd, mijn complimenten!