Papaverteelt in Uruzgan en de uitvoermogelijkheden.

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Jul 11 12:35:39 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Op de BBC hoorde ik vanavond dat ook Engeland de papaverteelt zal
> gedogen omdat de boeren anders massaal overstappen naar de Talibaan.
>
> Ik herhaal mijn idee: Nederland doet aan de enige wederopbouw die in
> Uruzgan mogelijk is: papaperboeren steunen, oogst afnemen en naar
> Nederland transporteren voor distributie.

Dat staat dan weer haaks op:
"
Teletekst  di 11 juli 2006
  ***************************************
     Rumsfeld onverwachts in Afghanistan
  ***************************************
  ` De Amerikaanse minister Rumsfeld van
  Defensie is ervan overtuigd dat de
  Talibanstrijders in Afghanistan worden
  verslagen.Rumsfeld brengt vandaag een
  verrassingsbezoek aan Afghanistan.Hij
  bezoekt er Amerikaanse troepen en sprak
  enige tijd met president Karzai

  In Afghanistan zijn 23.000 Amerikanen
  gelegerd.Rumsfeld wil van president
  Karzai weten of er nog meer militairen
  nodig zijn.

  Verder riep hij Europa op om een plan
  op te stellen dat een einde moet maken
  aan de papaverteelt in Afghanistan.Het
  merendeel van de heroïne in de wereld
  komt uit Afghaanse papavervelden.
"

..... waarvan ik de bui al voelde hangen.
Nu nog even de NAVO overtuigen en de 'WAR on
whatever' kan beginnen/doorgaan.

Het gaat er toch al niet zoals gewenst:
" Teletekst di 11 jul
  ***************************************
     Meisjesscholen sluiten door Taliban
  ***************************************
  ` In Afghanistan wordt het onderwijs
  aan meisjes nog steeds gefrustreerd
  door de Taliban,ook al kwam hun regime
  vier jaar geleden ten val.Steeds meer
  meisjesscholen sluiten uit angst voor
  aanslagen,meldt Human Rights Watch.

  Sinds 2002 is onderwijs in Afghanistan
  ook een recht voor meisjes.Overal zijn
  speciale meisjesscholen opgericht,maar
  die zijn inmiddels al in eenderde van
  de regio's gesloten wegens aanslagen of
  bedreigingen.

  De mensenrechtenorganisatie legt de
  schuld ook bij de buitenlandse troepen,
  die er niet in slagen de veiligheid in
  Afghanistan te herstellen.
"

Waarmee de missie dus eigenlijk al aan het mislukken is.

Henk Elegeert