D66-Ede Lousewieserig tegen ambtsgebed

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jul 11 12:16:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> Voorafgegaan?
> Dus jij bent daar op dat moment als privé-persoon? En die
> brandweerlieden
> ook?

Nee, ik werk voor hen, op interim-basis. De gemeente is mijn opdrachtgever.

> Ik neem aan dat je bedoelt dat elke bijeenkomst - van die
> overheidsorganisatie
> in de omgeving van de Veluwe - begint met een gebed.

Nee, elke maaltijd die we geniten, en elke bijeenkomst die we hebben,
wordt voorafgegaan door een gebed en een moment stilte.

> En dat jij je  dat allemaal maar laat aanleunen,

Inderdaad

> omdat je je grote muil voornamelijk reserveert  voor mensen
> die je denkt verbaal aan te kunnen. (Al heb je je daar getuige de
> Muijz-Meet ook
> weleens heel erg in vergist, niet waar?)

Nee, omdat ik vind dat die mensen recht hebben op hun geloof, op hun
overtuiging, op hun levensbeschouwing. Ook op hun cultuur. En het leuke
is: ze verwachten NIET van mij dat ik meebid, maar ze vinden het mooi
dat ik met hen even stil ben en het moede hoofd buig.

> Die mensen respecteren de cultuur van andersdenkenden zelf niet.

Dat is niet mijn ervaring.

> Dus jij respecteert een cultuur die geen respect heeft voor
> andersdenkenden.
> Maar ja, what else is new?

Nogmaals: ik respecteer hen en zijn respecteren "die rare
Amsterdammer"(zoals ze me noemen).

> Orthodoxe-christenen hebben geen respect voor andersdenkenden.

Zowel in kijn tijd in Kampen áls op de veluwe maak ik anders mee. Maar u
zult het wel beter weten. Ik ben maar een eenvoudige ziel.

> Enfin, een enigszins naïeve halvegare ben je altijd al geweest
> nietwaar Hein?

Inderdaad.