LvdL legt het allemaal nog eens uit...

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Jul 8 11:21:43 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Je blijft miskennen dat het in deze crisis om het functioneren van Verdonk
ging. Zie de column van Max van Wezel in VN van deze week:

www.vn.nl

 08-07-2006 De vloek van de Osman-clan

 Max van Weezel
Rita Verdonk had het kunnen weten: met Ayaan Hirsi Ali moet je geen
afspraken maken over zaken die onder de pet dienen te blijven.

Als de minister van Vreemdelingenzaken het had gewild, had ze zo bij Piet
Hein Donner kunnen binnenlopen. Die zou haar graag hebben verteld over de
keer dat Hirsi Ali haar geheime onderduikadres (een marinekamp in Amsterdam)
aan een journalist doorgaf. Of over die andere keren dat ze de
vertrouwelijkheid schond. Maar Verdonk is nu eenmaal niet het type dat
advies inwint. Dus dacht ze slim te zijn door de ‘zwarte parel van de VVD’
en haar advocaat Britta Böhler een verklaring te laten ondertekenen waarin
begrip werd uitgesproken voor haar besluit om Hirsi Ali’s paspoort in te
trekken. Pas na die adhesiebetuiging kreeg het oud-kamerlid haar Nederlandse
nationaliteit terug.

Tijdens topberaad op de flat van de minister-president speelde Verdonk
powerplay: of de heren het akkoord dat die ze met Böhler en Hirsi Ali had
gesloten, maar even wilden goedkeuren. Balkenende, Zalm en Brinkhorst
zwichtten: ze vonden het een geschifte tekst, maar als het nou eenmaal was
overeengekomen, vooruit dan.

De minister van Vreemdelingenzaken onderschatte Hirsi Ali’s gebrek aan
discretie: nog geen vierentwintig uur later ontbood ze in Washington een
televisieploeg van Nova. De dochter van Hirsi, zoon van Magan, de zoon van
Isse, de zoon van Guleid, die de zoon was van Ali, die de zoon was van
Wai’ays, die de zoon was van Muhammad, van Ali, van Umar van het geslacht
Osman, deelde mee dat ze was gechanteerd.

Waaraan ze toevoegde dat ze als Somalische zo’n vernedering nooit zou hebben
geaccepteerd. Maar in Nederland had ze leren ‘polderen’. Dat viel reuze mee
– zoals uit het vervolg bleek. Femke Halsema diende haar motie tegen Verdonk
in. D66 bracht het kabinet ten val. De Nederlandse politiek werd alsnog
getroffen door de vloek van de Osman-clan.

Had het echt tot een kabinetscrisis moeten komen, vroegen de meeste
commentatoren zich af na het meest bizarre etmaal dat Den Haag ooit beleefde
(tussen de parlementaire barbecue, het Indonesische buffet en het eindfeest
door vielen de ministers bij bosjes). Het antwoord moet bevestigend luiden.

De Democraten spraken alleen hardop uit wat CDA’ers en VVD’ers achter de
hand ook zeiden: Verdonk is een hardvochtige bitch. Als Lousewies van der
Laan steun had gekregen van al die ‘u hebt het niet van mij’-types, had
Balkenende II er nu nog gezeten. Met een ander op Vreemdelingenzaken. Maar
niemand die de moed opbracht. De premier deed de botsing tussen Verdonk en
Hirsi Ali ten onrechte af als een zaak die alleen de VVD en niet hem zou
beschadigen.

Gerrit Zalm stond zijn politieke petekind Hirsi Ali terzijde op de
persconferentie die ze in mei gaf, maar liet het daarbij. Mark Rutte deed
het in zijn broek voor Verdonk en haar aanhangers in het land. Sinds de
bewindsvrouw de race om het VVD-lijsttrekkerschap bijna van hem won, zat de
schrik er goed in.

Rutte mengde zich zo weinig mogelijk in de discussie. Zodat D66 moest zeggen
wat de anderen alleen maar durfden te denken. En iedereen boos werd op D66.

Oude tijden keerden terug op het Binnenhof met de benoeming van informateur
Lubbers. Het was een opmerkelijk besluit van de koningin. Maxime Verhagen en
Mark Rutte hadden het liefst gewoon door geregeerd – al dan niet met steun
van de LPF. Binnen het kabinet moest jurist Donner de premier eraan
herinneren dat zo’n gang van zaken onhoffelijk tegenover de Majesteit was.

Uit de hoed van het paleis werd een man getoverd wiens hart niet bij deze
CDA/VVD-coalitie ligt. Als Hoge Commissaris voor de vluchtelingen maakte
Lubbers het beleid van Verdonk voor ‘inhumaan’ uit. Hij kon er niet bij dat
kinderen van uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland in de cel werden
opgesloten: ‘De rechten van het kind behoren te prevaleren boven de
beperkingen van de procedure.’

Tijdens een gastcollege aan de Universiteit van Tilburg plaatste de
oud-premier kritische kanttekeningen bij de verplichte inburgeringscursussen
die het kabinet voorstond. De integratie en participatie van allochtonen was
het belangrijkste vraagstuk van deze tijd, hield hij zijn gehoor voor. Te
belangrijk om aan een minister van Vreemdelingenzaken en Integratie over te
laten.

In de jaren tachtig had Lubbers moeilijke dossiers als milieu en verkeer
naar zich toegetrokken. Dat had Balkenende met de integratie moeten doen.
Verdonk vergeleek hij met de IJzeren Dame Margaret Thatcher, die in zijn
tijd premier van Groot-Brittannië was. Op een gegeven moment versprak
Lubbers zich en had hij het over ‘Margaret Verdonk’ in plaats van ‘Rita’.

Zou hij als informateur gaan proberen wat Brinkhorst en Pechtold in de
laatste uren van Balkenende II bepleitten: verban Verdonk naar Bestuurlijke
Vernieuwing en zet een ander op Vreemdelingenzaken?

‘Ongebruikelijke taferelen’ nam SGP’er Bas van der Vlies vorige week waar op
het Binnenhof. Warlord Hirsi Magan Isse mag tevreden zijn over zijn dochter.

 Groet,

Tjerk Jouwstra
Utrecht