LvdL legt het allemaal nog eens uit...

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri Jul 7 22:26:47 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Echter, daar bespeur ik dan een tegenstrijdigheid: D66 heeft Verdonk
> reeds drie donkere jaren op heur zetel gehesen en gehouden, twee maal
> een kabinetscrisis NIET ten uitvoer gebracht, waarbij de ziel van D66 op
> 't spel stond. En nu wordt t kabinet gewipt voor iets anders dan
> Verdonks beleid, maar voor iets dat Brinhorst stevig ontkent, namelijk
> de chantage van AHA. Rararara hoe zit dat?

(knipjes hier en daar)

Brinkhorst ontkent helemaal niets. Hij tilt er gewoon niet zo zwaar aan
(evenmin als ik trouwens). Als minister is hij sowieso eerder geneigd
zich meer collegiaal en minder controlerend op te stellen. Het is onzin
om te verlangen dat alle D66-ers kopieën van elkaar moeten zijn.

Die tegenstrijdigheid zie ik trouwens helemaal niet. D66 heeft Verdonk
getolereerd zolang het ging. En, zoals ik eerder al schreef, er speelt
natuurlijk altijd meer. De motie van het congres bijvoorbeeld.

> Die duidelijkheid is gekomen, Verdonk is door t stof gegaan. Ook Zalm
> heeft Verdonk openlijk berispt. De kamer heeft t latenb passeren en
> droeg Verdonk op AHA koste wat t kost heur Nederlanderschap te laten
> behouden (wat ik nog steeds een schaamteloze opdracht vind). Er is op 16
> mei geen motie van wantrouwen opgesteld en/of aangenomen.

Nee Hein, de motie van het CDA liet ook open het opnieuw (versneld)
toekennen van het Nederlanderschap. Er was in mei gewoon nog niet bekend
wat bij het 2e debat allemaal wel bekend was.

Plus, Verdonk was er volstrekt niet toe te brengen om in te zien dat ze
fouten maakte, dat bleek ook in de dagen na het debat. Op zo'n moment
weet je dat er geen verbetering te verwachten is.

> Dat bestrijdt het voltallige voormalige kabinet inclusief Brinkhorst,

Nee, je legt Brinkhorst weer dingen in de mond. De verklaring spreekt
volstrekt voor zich, namelijk Verdonk stelt iets op en laat AHA het
tekenen, met als doel haar eigen straatje schoon te vegen. Dat is gewoon
machtsmisbruik.

> Ook dat is een aanname. Nogmals, Verdonk is mijn meissie niet, maar ik

Nee, ik schrijf toch, het volgt gewoon 100% uit de tekst zelf (plus het
feit dat deze uit de koker van het ministerie kwam). Wat er verder over
gezegd wordt doet niet ter zake.

> Dat laatste moet je me nog eens uitleggen. Want zeg je nou dat Brinhorst
> zijn positie gebruikte voor zijn persoonlijke belang? :-P

Het is logisch dat verschillende mensen verschillende accenten leggen.
Zelfs van mening verschillen (hier niet echt aan de orde) is niets raars
binnen een partij. Brinkhorst is er niet om een collega te controleren,
die wil gewoon zijn werk kunnen doen als lid van het kabinet. De fractie
is er wel om te controleren.

Sowieso is wat Brinkhorst in deze zaak te melden heeft niet buitengewoon
relevant. Hij was niet direct betrokken, in feite eigenlijk nauwelijks
geïnteresseerd (behalve wat betreft de consequenties voor het kabinet),
had nauwelijks door wat er allemaal laat op de avond gebeurde, en is
partijleider noch fractievoorzitter.

Bart