Olmert geeft leger carte blanche

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Jul 4 13:02:29 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach, je begrijpt waar ik op doel, Mark. De Palestijnen zijn inderdaad van
hetzelfde laken en pak. En over aantallen gesproken: in het uiterst
leugenachtige NRC Handelsblad (Erfelijk staatshoofd Beatrix: "De leugen
regeert") las ik laatst dat een Israelisch dorp op *een* dag zes rakketten
op z'n dak kreeg. En of ze nu nauwkeurig mikken of niet, het waren er wel
zes. Maar fysieke en psycho-terreur telt voor jou zeker alleen bij de
Israeli's?

Het verschil is slechts de communicatie: in de Gaza-strook lopen minder
gecoachte cameramannen rond. In tegenstelling tot de Israeli's hebben de
Palestijnen geen kaas gegeten van regie en zien ze journalisten slechts als
propagandisten. Kortom, hun wereldbeeld werkt op dit punt tegen ze. Israel
is dus niet alleen superieur in het mikken op doelen maar ook in het omgaan
met de pers, die ze ook niet tot embedded reporters maken (dat werkt
namelijk tegen je als regering, zoals blijkt uit de embedded reports van
bijv. de NRC uit Uruzgan).

Raar toch dat marktisten op het gebied van vijand-denken toch maar weer
automatisch overstappen op complottheorieen of het eenzijdig omgaan met
partijen. Het schijnt mode te zijn om bij een keuze in een conflict de
andere partij te verdoemen. Een echte liberaal kan tegen het bezetten van
gebieden zijn (wat trouwens ook geldt voor Irak en Afganistan) en tegelijk
naar een oplossing zoeken waar beide partijen veel voor moeten toegeven /
opgeven etc.

hv,u
------