Olmert geeft leger carte blanche

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon Jul 3 07:08:16 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal eens Kaj. De ogen zouden toch eindelijk wel eens open moeten
gaan in het Westen als Israel nu zijn hele materieel opentrekt, vitale
functies platbombardeert en de halve regering gijzelt, en dat slechts
omdat er 1 soldaat (geen *burger* dus) gegijzeld wordt. Jongens, die
ene *soldaat* is voor Israel vele vele malen erger dan die paar
terroristische speldenprikken die de Islamitische Jihad en de
splinterbeweging van Fatah (!) zo af en toe uitdelen. Hamas zelf hield
al ruim een jaar eenzijdig een wapenstilstand vol, maar ja, als je
door iedereen wordt geexcommuniceerd, en nu door de vijand wordt
opgerold - met steun van D66 uiteraard, want we hebben het hier over
terroristen - dan zou ik ook weer ondergronds gaan en de wapens weer
oppakken.

En Bert, die Fatah figuren waar jij contact mee hebt, in hoeverre zijn
die er vooral op uit Hamas weer uit de macht weg te krijgen zodat ze
zelf weer het monopolie op de macht en dus de corruptie terugkrijgen?
Er was daar nodig behoefte aan een oppositiepartij, en daarom kwam
Hamas daar aan de macht. We zouden juist blij mee moeten zijn dat ze
bovengronds kwamen. Nu moeten ze immers hun verantwoordelijkheid
nemen. Maar ja, als iedereen ze negeert, ten koste van het Palestijnse
volk, dan zal Hamas (noodgedwongen) weer terugvallen in zijn oude rol.
Weer een kans verkeken.

Natuurlijk moet je terroristische organisaties die slechts destructie
nastreven wereldwijd aanpakken. Al Qaida is daar een goed voorbeeld
van, de Palestijnse organisaties echter niet. Die laatsten zullen
bijdraaien in hun tactieken als Israel eindelijk verstandige politiek
gaat uitoefenen en de Palestijnen een levensvatbaar land geven en ze
met rust laten. De grootste extremisten (aan beide zijden trouwens)
zullen daar niet blij mee zijn, en er wellicht alles aan doen om
Israel en de Palestijnen lijnrecht tegenover elkaar te houden, maar
als Israel zich niet laat provoceren, dan zal de maatschappelijke
steun hen snel ontvallen.

Maar goed, voorlopig weer eens kans verkeken, dit keer helaas niet
slechts met dank aan de VS, maar ook aan de EU. Tijd voor een volgende
intifada zie je de Palestijnen al denken, en geef ze eens
ongelijk......wat moeten ze anders?

Groeten,
Mark Giebels