Klein maar desastreus foutje

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Jul 1 12:17:50 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Nou nou, dit doet me denken aan Godwin's Law

Dat ging over een andere diktatuur, dacht ik. :-P  Maar het idee van een
clean cut, het idee van een tabula rasa (het jaar nul van pol Pot, zo
bedoelde ik dat, maar Napoleaon deed het ook, een soort historisch
nulpunt creëren, nee , dat gaat niet. Je geschiedenis draag je *altijd*
met je mee!)

> D66 werd en wordt aangevallen vanwege het beleid van Verdonk. Het
> congres wilde dat D66 Verdonk bij de eerstvolgende misstap zou laten
> vallen. De wil om ter wille van het kabinet desondanks Verdonk te
> blijven tolereren was er uiteindelijk niet meer. Het werk was bijna
> af, de VVD viel D66 stelselmatig aan, en Verdonk bleef blunderen. Het
> was een redelijk verlangen dat Verdonk zou opstappen, en ik meen me
> toch te herinneren dat er ooit veel kritiek was over het zitvlees van
> zwakke bewindslieden, en dat dat toen zou verbeteren. Ik kan het zo op
> het moment even niet terugvinden.

De 26.000 zijn een voldoende misstap, dunkt me. Lousewies en Alexander
hebben met verve verdedigd dat daarover het kabinet NIET mocht vallen,
en hen die daarvoor wèl pleitten ietwat belachelijk gemaakt. Mijn vraag
is: waarom wèl een mineure zaak als Ayaan, en niet een majeure zaak als
26.000 (inmiddels 33.000 wegens zij-instromers).

> De VVD mag niet weg komen met het handhaven van een ondermaatse
> minister vanwege electorale motieven. Los van al hun andere blunders,
> en hun rabiate opstelling naar D66 toe.

Dus het was een ordinaire partijpolitieke ruzie die hier werd
uitgevochten? Een rekening vereffend? Afrekening binnen de Haagsche
Onderwereld? (grapje, grapje, grapje)