Zeven punten om D66 voor de ondergang te behoeden...

Tue Jan 31 15:20:34 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder,
>Dit is een tautologie.

 Bart Meerdink <bm_web at KPNPLANET.NL>,
>Nee.

 Welles.  :-)

 Jij wilt eerst 1) 'vooruitgang' - dat is een kwalificatie -, dan zit je
 2) 'in de rommel', en 3) daarna 'staat er iets beters'.

 Dat is dus onzin (die '2' stond er eerst niet bij trouwens maar die voeg
 ik op jouw instigatie maar aan toe) omdat het een tautologie is.
 Ik neem aan dat je het hebt over 1) de hervormingen, 2) de maatschappe-
 lijke afbraak/nieuwe solidariteit, en 3) het oogstjaar ?

 1) en 3) is echter hetzelfde (vandaar: tautologie). In feite is er niets
 onderbouwd, het zijn maar woordjes - meer niet. Daarenboven is er van
 dat 'oogstjaar' nog geen sprake. Het doet een beetje denken aan de truc
 van Van Aartsen bij de Algemene Beschouwingen. Van Aartsen beschreef
 eerst 3) een paradijselijk 2015, legitimeerde daarmee 1) de hervormingen
 en vond dat we 2) even door de zure appel moesten heenbijten. Oftewel:
 deze constructie is louter nodig om Stap 2 - de ellende, waaronder mensen
 gebukt gaan, te legitimeren. Enfin, Christenen doen al 2000 jaar zoiets:
 1) de Bijbel is het woord van Liefde, 2) we leven in een aards tranendal,
 en 3) in het hiernamaals worden we beloond. Blablabla, meer niet.

>Wees eens concreet. Wat is fout, en hoe moet het.

 Het eerste heb ik al aangegeven. Als alle misstappen van de afgelopen ja-
 ren worden teruggedraaid, komt het vanzelf wel goed. Persoonlijk vind ik
 dat D66 een aantal vrijzinnige issues moet agenderen (die heb ik hier vaak
 genoeg gegeven). Als men dat goed aanpakt, heelt die identiteit vanzelf
 wel. Dus laat los die economisering/liberalisering/Europeanisering (ofte-
 wel: hervorming) en kijk om je heen en zie waar er winst te boeken is in
 het leven van de burger zelf - ware het net dat de wet een dergelijke de
 verbetering vooralsnog belemmert. En doe vervolgens iets aan die belemme-
 ringen. 'Individualisering' betekent thans voor D66 'eigen verantwoorde-
 lijkheid nemen' (oftewel: er wordt geknaagd aan de rechten van mensen),
 maak daar dan van 'eigen keuzes kunnen maken' (oftewel: er wordt gewerkt
 aan het vergroten van de rechten van mensen). Precies het tegenoverge-
 stelde dus. Naast het vertalen van vrijzinnige keuzes naar het beleid,
 ben ik een voorstander van die staatkundige vernieuwingen die de burger
 bij de besluitvorming betrekt. Van dat laatste is trouwens nog wel iets
 over in D66...