Hoofdredacteur Idee, Kees Verhaar, stapt uit D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Jan 31 11:15:14 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Hoofd D66-tijdschrift keert partij de rug toe
(knip)
> Ten derde noemt Verhaar de inkomenseffecten van het kabinetsbeleid, die
> vorige week zichtbaar werden op de loonstrookjes. 'Ik heb veel mensen
> gesproken en ik heb sterk de indruk dat iedereen, behalve gezinnen met
> kinderen, er op achteruit gaat. Het zoet zou na het zuur komen, maar daar
> komt niks van terecht. D66 was altijd de partij die voor het individu
> opkwam, maar nu lijkt het erop dat we voor een bordje linzen van het CDA
> ons geboorterecht hebben opgegeven. Ik ben echt boos.'

Nog even op dit specifieke punt van de tegenstelling 'individu' en
'gezinnen' ingaan, dit is een onzin-tegenstelling. Alsof een kind geen
individu is zolang z/hij nog kinderbijslag ontvangt (dwz via de ouders).

Probeer maar eens: behandel elk lid van een gezin met kindeen echt als
individu en kijk wat de draagkracht is en wat dan belasting naar
draagkracht in die situatie concreet betekent. Vergelijk dan met de
situatie met als er geen kinderen bij zijn.

De boosheid van Kees Verhaar op dit punt is dus ook nog een keer op een
misvatting gebaseerd over wat nu dat 'geboorterecht' van D66 precies is.

Bart