Bezuinig 80% op gasrekening

Mon Jan 30 14:41:02 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ger Arts <gmw.arts at HOME.NL>,
>Met een goed verloop kan je de gasflessen ook vullen met gas voor de auto.

 Henk van Lingen <henk at VANLINGEN.NET>
>Voor rijden met een voertuig op de openbare weg moeten accijns betaald worden.

 Zie:
     http://www.camperleven.nl/index.php?doc=koken_lpg

 Ger's opmerking is polyinterpretabel. Volgens mij heeft hij het over het
 vullen van gasflessen voor huiselijk gebruik met LPG voor auto's en niet
 over autorijden op propaan dat bedoeld is voor huishoudelijk gebruik.

 Volgens VROM is LPG een mengsel van butaan en propaan,
    http://www.vrom.nl/pagina.html?id=9178
 Ik meen dat apparatuur wel kan branden op zwaardere gassen maar niet
 op lichtere (in het laaste geval is er te weinig brandstof beschikbaar);
 propaan-apparatuur kan branden op butaan maar omgekeerd niet; aardgas-
 apparatuur zou kunnen branden op zowel methaan, ethaan, propaan en butaan
 - dus ook op LPG). Toen we destijds op aardgas overgingen, moest de appa-
 ratuur worden aangepast (want er was meer gas nodig om de zaak te laten
 branden).

 Men moet wel investeren in het afkoppelen van de leiding en minstens 2
 flessen aanschaffen. Daaran hangt het van het verbruik af wanneer men
 de investering eruit heeft. Mijn verbruik is vrij laag, maar ik zou wel
 van een deel van de liberalisatie-ellende af zijn. Dat alleen al is een
 heel mooi idee.