Brinkhorst moet vragen afsluitingen beantwoorden

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Jan 30 09:46:44 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Misschien dat sommige ASO-toestanden maar eens wat pijnlijker aan de orde
gesteld moeten worden en er een (TV)actie op touw gezet moet worden om
mensen in Nederland uit de kou te helpen.
We hebben een overheid die dat blijkbaar alleen in andere landen doet,
althans op papier, maar de mensen in eigen land laten stikken.
Op een of andere wijze zijn mensen in de problemen gekomen en wellicht er
ook weer uit. Maar om ze weer aan te sluiten leggen we er een extra drempel
neer van 500 euro voor ze opnieuw aan te sluiten.
Het vastrecht is toch ook een gotspe. Men wil ons zo graag gas, licht en
water verkopen, daar zit winst op tenslotte, en wil dan natuurlijk ook weten
hoeveel je ervan gebruikt. Maar omdat te meten moeten we de meter ook nog
eens betalen. En in deze gevallen extra betalen om die meter aan te zetten.
Je kan het vergelijken met de groenteboer. Je koopt een kg groente van 1,29
en op de rekening staat die 1,29, 0,50 voor het gebruik van de weegschaal en
omdat je eerste was die dag nog eens 1 euro omdat hij hem aan moest zetten.
Ik snap best dat die meters en het werk ook betaald moet worden maar laat
mensen dan betalen naar gelang van het gebruik.

In duizenden gevallen is het nu dus zo dat de leverancier graag weer wil
leveren maar dat de netwerkbeheerder dat tegenhoud. 500 Euro om een kraan
weer open te draaien of een kabeltje weer aan te sluiten?  Daar moeten toch
kapitalen worden verdiend als een monteur er zo 5 op een dag heeft.
Hoeveel mensen zouden er door dit gerotzooi extra in de gezondheidszorg
terecht komen en wat kost dat aan premieverhogingen?  Wat kost het aan
verslechteringen aan de woningen doordat er niet wordt gestookt? Vraag het
maar eens aan woningbouwverenigingen wat het is om schimmels eruit te
krijgen. Maar och, dat berekenen we wel in de huursverhogingen.
Hoeveel mensen hebben er illegaal stroom via allerlei wegen? Als men dat kan
voor de kweek van wiet en men ontdekt dat pas bij de ontmanteling ervan,
kunnen veel wat handige mensen toch knap wat verdienen om de stroomrekening.
Voor wie het dan niet te gek maakt gaat dat jaar in jaar uit goed.

Ger