fragmenten Pechtold in Opzij

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Fri Jan 27 17:55:42 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink heeft op donderdag, 26 jan 2006 om 23:47
(Europe/Amsterdam) het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik heb maar eens de Opzij van Pechtold gekocht, was ook nog een euro
> goedkoper :-)

ik moet 'm nog lezen, maar dit valt me op:

> Als ík iets zeg over de Haagse mores, krijg ik gelijk weer collega's
> op mijn dak, zoals Kamp en Hoogervorst die dan zeggen: 'Het grootste
> probleem van Pechtold is Pechtold' en 'Heeft die vent soms niks te
> doen?'. Dat zijn op de persoon gerichte reacties, terwijl ik het niet
> over personen heb maar over de manier waarop wij werken. Ik vind het
> een probleem dat het moet lijken alsof zestien ministers zestien keer
> hetzelfde denken en doen, vier jaar lang. Wat mij betreft mag daar
> echt wel wat verschil tussen zitten.

waarin hij helemaal gelijk heeft imo.

> (...)
>
> Opzij: Kunt u een beetje uit de voeten met die rechtlijnige
> calvinisten als Balkenende en Donner?
> Pechtold: Vind ik soms moeilijk, maar dit is vast wederzijds. Zij
> staan voor mij ver van de vrijheden die ik als individu wil hebben.
> Ook ver van de lol, de humor en de zelfverantwoordelijkheid, een
> beetje durven ritselen en regelen.

en waar hij moeite mee heeft is de stijl van ritselen en regelen denk
ik.

> Ik ben meer van de gezellige katholieken, of nog beter: de
> ex-katholieken. (...)

en het kabinet heeft nu een pikorde waarin de 'verkramptes', om maar
een begrip uit het zuid-afrikaans te lenen, aan de top staan. en die
hebben imo geen boodschap aan ritselende rekkelijke (ex) katholieken.

zou er ook zoiets aan de hand zijn?
pechtold moet zich nog bewijzen en krijgt nog onvoldoende gehoor naar
zijn zin?

en tja, hij kent ook zijn plaats niet helemaal, want kleine achterban.
;/
niet toevallig dat balkje en donner een hele grote achterban hebben, al
is die achterban meer van het rekkelijke katholieke soort.
ik denk dat bos ook meer naar die soort aan het lonken is nu?

misschien komt pechtolds tijd nog?

gr elma