Truttige wetjes van ASO

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Jan 27 08:43:47 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat kan je dan vergelijken met veel uitzendbureau's. Serieus inschrijven
doet men in veel gevallen boven de 35 niet meer, alleen nog om zich aan de
wet te houden.
Je moet wel erg uitzonderlijk kwalititeiten hebben om daar nog wat van te
mogen verwachten. Niet dat men die mensen niet meer wil uitzenden, maar er
is geen markt meer voor. Inleners stellen zo ook hun eisen aan de
uitzendbureau's.
Zo hanteert men ook graag het fabeltje dat oudere werkbenemers duurder zijn,
ze moeten mij maar eens vertellen hoezo, via een uitzendbureau?
Het gaat ook helemaal niet alleen maar om de hoogte van het loon of de
loonkosten, onzin, want dan bestonden de uitzendbureau's niet. Een
uitzendkracht is flink duurder gemiddeld dan een eigen kracht. De kantoren,
de auto's en medewerkers van de uitzenders moeten ook allemaal betaald
worden. De duurste kostenpost van bedrijven is de overheid met al hun
overbodig geregel.
Bedrijven verzekeren zich, in overleg met de werknemers tegen allerlei
risico's. WAO. WW, ZW, noem maar ens op. Telkens is het de overheid die weer
rotzooi komt schoppen in die zekerheden. De maxiamale duur van doorbetalen
van loon in de ZW van 1 naar 2 jaar. Bijeen gespaard geld voor de WAO en de
WW, wordt gebruikt door de overheid om mee te tellen om aan de EMU-norm te
voldoen. Dat terwijl de die bak met geld al sinds 1999 overstroomd. Toen al
adviseerde het toenmalige LisV aan Zalm de premies omlaag te doen omdat de
pot over ging lopen, ook bij groeiende werkeloosheid. Dat deed hij niet
omdat hij aan zijn EMU-norm zat te denken. Maar wel meer kosten en risico's
voor de bedrijven en tegelijk maar roepen dat we goedkoper moesten gaan
produceren.
Als we met allen graag willen dat werkgevers niet naar bv. de leeftijden
kijken moeten we er voor zorgen dat het aannemen van mensen met een wat
hogere leeftijd geen bijzonder extra risico met zich meebrengt. Welke maffe
werkgever gaat nu met al die risico's iemand aannemen van 45 jaar, die pas
is afgeschat van 80-100% naar 0% door een of andere kwakzalver van het UWV,
die dat ook nog onder druk van doet en met een verkeerd systeem? Om een jaar
later of zo, mocht het toch niet gaan, 2 jaar lang het loon door te mogen
betalen? Die zijn toch ook niet gek.
Ja maar hoor ik dan, de wet Pemba. Je wil niet weten waar men doorheen moet
worstelen om daar gebruik van te kunnen maken. Het UWV haalt dan alles uit
de kast om maar niet te hoeven betalen met de meest belachelijke argumenten.
Breek me de bek maar niet open, je zou achter je toetsenbord vandaan rollen.

Ger