genoeg van opschudding Pechtold

Thu Jan 26 11:05:50 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,
>Ik wil dat het goed gaat met de partij en zie met lede ogen aan hoe D66 met
>vol gas de Twin Towers invliegt.

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>Desespereert niet, kijk naar de tijd van Engwerda (1982-1986) en wat er toen
>gebeurde: een deus ex machina.

 [Ai, dat eerste woord moest ik wel even opzoeken - 'wanhoop' dus]

 Maar destijds was D66 de koers niet kwijt. Van het liberale dogmatisme
 van Opschudding had ze nog geen last, D66 was juist ondogmatisch.
 D66 vervreemdt momenteel doelbewust burgers van zich die niet de libe-
 rale beginselen huldigen, die niet dogmatisch zijn. Die exact de andere
 kant opgaan (en dan heb ik het nog niet eens over dat vreselijke geflirt
 met rechts-conservatief).

 Destijds was het een electorale crisis (met dat rare Van Agt-III romp-
 kabinet), dit maal is het een identiteitscrisis. Nu komt de partij er
 alleen maar uit als ze op zoek gaat naar haar wortels. Als dat niet
 lukt (en het is duidelijk de bedoeling dat het niet lukt, dat libera-
 listisch gehijg neemt eerder toe dan af), dan heeft D66 domweg geen
 bestaansrecht meer. Want er is al een VVD.

 Voor de weinigen die de partij trouw zijn gebleven, zal de Gemeente-
 raadsverkiezingen de laatste keer zijn dat men D66 stemt - tenzij er
 alnog iets verandert. Dat staat als een paal boven water. Zoals ik
 hier al eerder opmerkte: ik heb in mijn omgeving niemand meer die
 in maart D66 gaat stemmen. Ik verdedig D66 ook niet tegen de jammer-
 klachten van ex-stemmers - want ik zie zelf ook wel in dat hun kritiek
 terecht is.

 Wat ik maar niet kan snappen is dat men volhardt in z'n fouten. Als
 iets niet lukt, als iets fout gaat, dan is dat op zich in 't geheel
 niet erg. Maar doe dan iets anders, leer dan van de fouten. Sla een
 andere weg in. Maar het tegenovergestelde gebeurt: het fiasco, de
 identiteitscrisis wordt juist opgevat als teken dat men op de goede
 weg zou zijn. Het liberalisme moet louter nog beter worden uitgelegd
 en dan breekt 'het oogstjaar' (Brinkhorst gebruikte dat woord dus
 echt) aan.

 Hoe kan men zo blind zijn ?

 Zolang men de feiten niet onder ogen wil zien, is herstel volkomen uit-
 gesloten. Het wordt alleen maar erger. Nog 6 weken om de zaak bij te
 sturen, daarna kan het niet meer. Want daarna lopen de kiezers massaal
 weg.

 Marc Fluks, Amsterdam