Inhoudelijke verdediging van Pechtolds kritiek op de echte

Mon Jan 23 21:17:34 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bernard Aris <B.Aris at TWEEDEKAMER.NL>,
>De kritiek van Alexander Pechtold (...) is ten eerste integraal onderdeel
>van de portefeuille van de bewindsman (...) [en] ten tweede is Alexander
>(...) extra kwetsbaar voor (...) usurpatiepraktijken.

 Ik vind het allemaal niet zo'n verstandige indruk maken. Tikkeltje teveel
 LPF, eerlijk gezegd.

 Volgens mij moet D66 de koers/strategie loskoppelen van het kabinetsbeleid
 (is er ook geen usurpatie-probleem meer). Zolang dat niet gebeurt, is D66
 de gevangene van zichzelf.

 Aan het beleid valt niets meer te redden en dus gaat het er louter nog om
 dat D66 niet al te gehavend uit deze regeerperiode komt. En dan komt men
 niet ver met de recente uitspraken van Pechtold, Dittrich, Bakker of wie
 van D66 ook - even daargelaten of het men het daar mee eens is of niet en
 hoe men tegen het kabinetsbeleid aankijkt.

 Het gaat om de indruk die dit alles wekt op de kiezer. En die indruk luidt:
 D66 gaat onverdroten door met dit kabinet te steunen en draait elke keer
 bij wanneer het voortbestaan daarvan in het geding komt. D66 gaat verkie-
 zingen uit de weg daar waar de burger snakt naar verkiezingen zodat er een
 einde aan het tweede bedrijf van de klucht van Balkenende komt.

 Om de een of andere reden ontgaat het de D66-hotemetoten dat de burger van
 dit kabinet, waar niemand om gevraagd heeft, af wil. Zolang dit kabinet
 blijft zitten, blijft D66 impopulair - populistische blabla van Pechtold
 kan daar niets aan veranderen en komt zelfs tamelijk hypocriet over: als
 Pechtold meent wat'ie zegt, dan kan hij immers vandaag nog een eind aan
 dit beleid maken door op te stappen. Maar dat doet'ie niet en dus zijn het
 slechts holle frasen.

 Iedereen doorziet dat - iedereen, behalve de hotemetoten van D66.
 Het lijkt haast onmogelijk - maar het wordt nog veel erger, hoor.