De Kierewiet-gedragsregels van Aso: Jonge Democraten dienen klacht in

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Jan 23 20:49:05 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wij voeden onze dochters tweetalig op, vooralsnog niet drietalig,
> maar wie weet, als we nog wat langer in Italie blijven. Als
> allochtoon weet ik uit ervaring dat het de normaalste zaak van
> de wereld is om in je moedertaal te communiceren met
> medeNederlanders in het buitenland. Dat niet doen is uitermate
> onnatuurlijk en doe je slechts als er anderen bij zijn. Uiteraard
> gaat dit ook op voor de Turken en Marokkanen in Nederland...

Anekdote: mijn nichtje is juridisch Nederlandse, want haar vader is
Nederlands, maar feitelijk Duitse, want ze is opgegroeid is Duitsland en
getrouwd met een Duitser. Om het nog ingewikkelder te maken woont ze ook
nog eens in Zweden. Ze voedt haar kinderen tweetalig op: thuis spreken ze
Duits en buitenshuis spreken ze Zweeds, ook met elkaar. Dat leidt af en
toe tot hilarische situaties: toen we een poosje geleden een groot
familiefeest in Duitsland hadden, vertelde mijn nichtje dat haar
dochtertje had gevraagd waarom de mensen hier ook in de winkels Duits
spraken...

> Ik ben wel benieuwd of we binnenkort in Nederland op straat worden
> aangesproken als we Engels of Italiaans spreken. Waarschijnlijk
> niet, want we zien er Hollands genoeg uit, maar wie weet, wellicht
> dat de politie er een taakje bij gaat krijgen.

Dat is denk ik inderdaad wat er aan de hand is. Mensen ervaren het
(helaas) als bedreigend als er een grote minderheid bestaat wier taal ze
niet verstaan. Idem ditto met afwijkende kleding. Het maakt allemaal
minder uit als het er maar een paar zijn, en al helemaal als ze goed geld
verdienen. Ik denk dat er weinig mensen moeite mee hebben als er
welgestelde Turkse zakenlui op straat Turks spreken en exotische kleren
aanhebben. Ik vermoed dat de meeste mensen dat juist wel leuk zouden
vinden omdat het de boel een beetje kleur geeft. Ook zoiets geldt denk ik
voor allerlei exotische eettentjes. Je kunt en mag het natuurlijk verkeerd
vinden dat mensen graag een thuisland willen hebben waarin zij de
meerderheid vormen en de rest zich aan hun culturele voorkeuren
conformeert. Je kunt en mag dat ook proberen te bestrijden, maar het is
wel een realiteit die je in je calculaties moet meenemen.

> De anti-liberalen lijken weer flink aan de winnende hand binnen de VVD.
> Wel triest dat D66 daar niet van lijkt te profiteren. Of leest de VVD het
> electoraat gewoon goed en zijn er nog slechts wat linkse intellectuele
> liberalen over in Nederland en is de overgrote meerderheid reeds
> conservatief?

Echte intellectuele liberalen, die ook vrijheid willen voor anderen dan
voor "ons soort mensen" - ik weet niet of links het juiste woord is :-) -,
zijn denk ik altijd zeldzaam geweest.