Iran bombarderen?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jan 18 14:57:09 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste lijsters,
>
> Als je het mij vraagt is het allemaal behoorlijk zorgwekkend wat er
> momenteel in Iran gaande is.

Zorgwekkender is dat het eerst in het vizier van de Amerikanen lag en nu
in reactie daarop bij de VN.

> Mocht het inderdaad zo zijn dat Iran
> binnen een jaar een kernwapen in bezit kan hebben en als de
> situatie in Irak nog meer verslechterd het komend jaar (welhaast
> zeker), dan kan het wel eens gaan escaleren daar in het midden
> oosten.

Niet zo raar toch met een land dat zich naast hun land bevind en het
westen welgezind lijkt te gaan worden. Daar waar het jaren een
schrikbewind heeft gevoerd middels een Sjah en Irak (onder Sadddam
oorlog) destijds steunde in de strijd tegen Iran.

 > En daar zullen Israel en de VS zo goed als zeker dan ook
> bij betrokken geraken.

Yep.

> Met sancties heb ik niks. Die werken m.i. contraproductief doordat
> ze slechts de burgers treffen en hen afsluit van de rest van de
> wereld. En een economische depressie is vaak juist een
> noodzakelijke voedingsbodem voor verdere radicalisering.

Ik kan je niet volgen in je analyse. De radicaalisring, de dreigingen
gaan uit van het westen en de reactie daarop lijkt me evident.
Bovendien, men heeft het Lubbers te danken dat de technologie daar is,
zoals ik het begrijp.

> Een invasie ala Irak is uiteraard ongewenst en militair onmogelijk
> voor welk Westers land dan ook momenteel. Dus blijven er twee
 > opties over: niets doen of preventief bombarderen van
 > strategische doelen. Niets doen is levensgevaarlijk,

Blijkens?

>  en sowieso geen optie voor Israel, dus er
> is eigenlijk maar 1 reele optie, als
> Iran de IAEA blijft tegenwerken.

De VN mag nu weer de zaken oplossen zoals de Amerikanen die hebben
veroorzaakt?  Doet me denken aan een andere actuele discussie.

> De vraag is slechts wie daarvoor
> de verantwoordelijkheid neemt.

Waarvoor, Mark? Wordt het niet tijd dat het Amerikaanse buitenland
beleid zelf eens onder loupe nemen?

> Als het Israel met of zonder officiele steun van de VS wordt - het
> meest waarschijnlijke scenario - dan is de kans groot dat Iran
> militair terugslaat in Israel en Irak met alle risicos van dien.

Zonder instemming kan volgens mij niet. Er is enkel mogelijk een
verschil tussen openlijke/officiele steun, en die welke via de telefoon
buiten het zicht zal worden gegeven.

 > De eerste *echte* golfoorlog kan dan wel eens uitbreken.

Precies, en wat heeft Eurape en Nederland dan gedan dat te voorkomen?
Wie zijn de werkelijke agressors?

> Om de kans van escalatie te minimaliseren is het wellicht het beste
> als de Europese landen onder NAVO vlag die bombardementen uitvoeren.

Nee, dat is het scenario waarbij de gehele wereld betrokken zal raken.

 > Hetliefst met Russische actieve steun, zodat Iran volkomen
 > geisoleerd komt te staan.

Mij lijkt een fixatie op het werkelijk onderliggen de probleem veel
belangrijker. Waarom geen discussie/debat in de VN over hun opstelling?

Een volk dat geisoleerd wordt zal zich verzetten. Wiens steun wil je
dan, Mark om vervolgens dat te onderdrukken?

Henk Elegeert