Trouw: Nieuw zorgstelsel is een chaos

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Jan 15 09:37:09 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Is Hoogervorst eigenlijk nog minister ?

Ja hoor Marc, waarom zou hij niet?
Er moet dadelijk eerst nog besloten wat we chaos noemen en wat niet. De
problemen die je hieronder schets zijn misschien dat onoverkomelijk voor de
mensen die het treft maar zijn toch kleinigheidjes voor Hoogervorst. Dus
niks chaos.
Straks 1 miljoen of zo niet-verzekerden? Geen enkel probleem, die geven we
een boete zodat ze helemaal niet meer weten hoe wat te betalen en ook dat is
weer opgelost toch?
We moeten meer en meer het voorbeeld van Amerika volgen, niks boete als je
niet verzekerd bent, gewoon niet helpen als ze ziek worden. Dat is veel
goedkoper, begraven of zo worden ze toch wel. Je gezondheid wordt dadelijk
heel simpel afhankelijk van je beurs en/of voor bijstandgerechtigden waar je
woont. Ligt eraan hoe goed de betreffende wethouder kan onderhandelen voor
een collectieve verzekering. Keuzevrijheid noemen ze dat in den Haag.
Voor veel mensen dadelijk betekent dat de keuze tussen niet verzekerd zijn
of onverzekerd.
2 Maanden voor hetgeen terugbetaald wordt wat onterecht is afgeschreven van
je rekening. O-wee als clienten zelf 2 maanden te laat zijn met betalen.
Heel eenvoudig hoor, gewoon even laten storneren, een kaartje halen bij je
bank, invullen en klaar. De chaos is dan voor de verzekeraar.
Waar haalt men trouwens het recht vandaan, om je een totaal nieuwe polis
tegen een veel hogere prijs aan te bieden en dat zo maar af te schrijven van
je rekening?
Eerst de nieuwe voorwaarden en polis en dan de toestemming voor automatische
incasso, zo hoort het toch?
Als je een nieuwe TV gaat kopen betaal je toch ook niet eerst 1000 euro en
als je er dan een uitzoekt van 500 kijk je maar wanneer je de rest een
keertje terugkrijgt. Dat is nu precies wat Hoogervorst doet. Eerst betalen
en dan mag je uitzoeken of en wat je wil kopen.
Meer keuze voor de burger heet dat in het liberalisme.
Maar goed, de schuldhulpverlening gaat zo een deel van de werkeloosheid
opheffen vrees ik. Het zal er wel druk worden. Maar chaos? Nee hoor, eerst
debateren over wat dat is. Een grandiose onoverzichtelijke puinzooi, oke,
maar chaos, nee hoor.

Ger

> [...]
> vertraging groot. Ook zijn soms verkeerde polissen verstuurd.
>
> Ondertussen hebben veel verzekeraars wel zo vroeg mogelijk de rekeningen
> verstuurd, gebaseerd op het aanbod dat iedereen in december van zijn
> toenmalige verzekeraar heeft gekregen.
>
> Ook krijgen mensen nota's van verzekeraars waar ze alleen maar een offerte
> hebben opgevraagd. Wie besluit maar te betalen, zit vast aan de nieuwe
> verzekeraar. Consumenten die nog zoekende zijn en een offerte opvragen bij
> een verzekeraar, moeten daar lang op wachten, soms meerdere weken.
Intussen