The Trollope Ploy

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Jan 14 01:05:39 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

De mooie manoeuvres met brieven doen me denken aan wat ik een poosje
geleden las over de Cubaanse rakettencrisis. Ook daar was sprake van twee
brieven, van Chroetsjov aan Kennedy: eerst een meer verzoenende brief,
maar terwijl men nog aan het nadenken was over het antwoord kwam er de
volgende dag een brief met extra eisen. Volgens de door de Kennedy's
verspreide mythe was het Robert Kennedy die op het briljante idee (de
'Trollope Ploy', hulde voor wie de verwijzing begrijpt zonder het op te
zoeken) kwam om te doen alsof ze de tweede brief niet hadden gekregen en
enthousiast te reageren op de eerste.

Zie http://hnn.us/articles/7982.html.

De huidige situatie is anders, hier is het de afzender die spelletjes speelt.
Zal Pechtold hier de eer voor gaan claimen als het goed afloopt? :-)