Helemaal geen crisisdreiging D66 over Afghanistan

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Jan 13 16:13:13 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

Leuk je weer te zien. :)

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eens Bart. Bert was voorzitter van de commissie die het heeft uitgezocht
en weet het misschien nog wel.

> Waarom komen er dan toch al die oneigenlijke argumenten ter tafel?

Voetzoekers, Bart, nog overgehouden van oud op nieuw. :)

> Onze
> zogenaamde 'goede naam' binnen de NAVO behouden we vooral door integer
> en verstandig te zijn. Wat hebben we te zoeken in Afghanistan?

Niets Bart. Veel werk kunnen ze daar ook zelf. Alleen daar maak je geen
'naam' mee.

> Waarom
> meelopen met de VS die zo'n slecht track record hebben, die ons openlijk
> voorliegen en steeds het omgekeerde bereiken van wat ze zeggen te willen?

Balkenende volgt hen goed in die trent.

> Het NOS Journaal berichtte over 'groeiende steun' vor de missie, 43%,
> zonder te vermelden dat 50% tegen was! Daar gaat ons berouwbare journaal.
>
> Zielige Afghanen, okee,

Die bestaan niet. Wel zielige hulpverleners die hen de eigen
verantwoordelijkheid voor de toekomst van hun eigen land uit handen
willen nemen.

> maar er zijn voor minder geld op andere plaatsen
> ter wereld veel meer mensen te helpen.

Aids bijvoorbeeld, maar ja, dat is Africa(verweggie)

> Terrorisme bestrijden, okee, maar
> dat doe je niet door degenen die daarvoor dom geweld willen toepassen te
> steunen. Aktie = reaktie, het vraagstuk ligt veel subtieler en moet op
> een diep nivo begrepen worden voordat we er op een effectieve manier mee
> om kunnen gaan.

Eigenlijk moet je beginnen bij terrorisme bestrijding door geen positie
in te nemen die door het eigen volk daar goed kan worden opgepakt. Het
leven in de waagschaal stellen - en anders dan het nemen van het risico
daarop - van millitairen en burgers zou prioriteit moeten zijn.

Men wil, zo lijkt het, zo graag goede sier maken. Het kader vormt nog
steeds het Amerikaans beleid en niet dat van de UN.

> Wat is precies de voedingsbodem van het extremisme, hoe zorgen we dat de
> doelgroep van potentiele terroristen op tijd een bredere kijk op de
> werkelijkheid krijgt, zodat ze zich niet meer zo makkelijk meer laten
> slachtofferen. En voor zover die werkelijkheid feitelijk botweg
> oneerlijk is moet daar ook wat aan gedaan worden.

Het risico hooeft ook niet genomen te worden. Men lost niet het probleem
daar op maar treedt daar voor in de plaats.

> En voor een deel is
> het ook een kwestie van ons imago, van doeltreffende public relations.

Dat imago van ons? We zijn verdeeld en weigeren te debatteren, Bart.

Henk Elegeert