Helemaal geen crisisdreiging D66 over Afghanistan

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Jan 13 15:55:09 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Ger,
>
> Volgens mij is het enige politieke spelletje dat D66 speelt gericht
> op het creeeren van een mogelijkheid van een inhoudelijk debat
> voordat men het  kabinet laat vallen, als de andere partijen in het
> kabinet de missie onverhoopt toch doordrukken. Maar de kans is groter
> dat er helemaal geen meerderheid zal komen in de TK, dus dan is het
> probleem weg.

Het debat moet met de Staten Generaal worden gevoerd, toch? Dus zowel
met Eerst- als Tweede Kamer in gezamenlijk debat, meen ik.

http://www.parlement.com/9291000/modulesf/h6gkdwz4
Artikel 100 Grondwet (letterlijke tekst) - Parlement & Politiek

> Nu het kabinet laten vallen zal wellicht niet begrepen worden door de
> burgers, omdat er formeel nog niet eens over is gedebatteerd.

Dat wordt zeer wel door de burgers begrepen, Mark. Die zullen ook
begrijpen dat het debat op een slecht moment komt als dit ook de
eventuele val van dit kabinet zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen
tot gevolg heeft. Men wringt zich in elke bocht die maar mogelijk is om
maar niet duaal te hoeven debatteren.

 > Dat wil men m.i. in ieder geval voorkomen.

Wat men wil voorkomen is de zwarte piet toegespeelt te krijgen.

> Men denkt de burger te kunnen
> overtuigen van het inhoudelijke gelijk, en dat lijkt mij momenteel
> ook de beste strategie.

Voor wat betreft het debat, inderdaad. Maar dat had (als ik Balkenende
zojuist horende mag geloven) allang plaats kunnen vinden. Het 'besluit'
was immers al genomen heet dat nu.

En het artikel 100 dan:

"De regering verstrekt de Staten-Generaal vooraf inlichtingen over de
inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht ter handhaving
of bevordering van de internationale rechtsorde. ...
"
?

> En dus zal men wellicht inderdaad Pechtold
> vragen iets in te schikken, zoals Bert gisteravond suggereerde op de
> lijst.

Die is dan toch allang akkoord, zonder dat hij het zelf wist, zo begrijp
ik can MP die zowel naar links en naar rechts kijkt - om darmee toch
'nee' te zeggen? - als hij zgn. uitleg geeft.

> En Pechtold kan dat best doen als hij er toch zeker van is dat
> die missie er toch niet gaat komen onder dit kabinet met D66 erin.

Dat lijkt me al een gepasseerd station, hoor. Volgens Balkenende is het
belsuit al in december vorig jaar genomen.

> Een paasakkoord II, of ieder ander toegeven aan de coalitiepartners
> lijkt mij uitgesloten. Daarmee zou men zich immers volkomen
> belachelijk maken.

Dat was de deelname in dit kabinet sowieso. Vooraf immers, beloofde men
de bevolking dat men het niet aan een meerderheid ging helpen.

Henk Elegeert