Balkje: We moeten naar Afganistan

Wed Jan 11 12:14:03 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De CDA en VVD willen, nu Balkenende heeft 'beslist' dat hij zelf voor de missie is,
nu verder in de Kamer. Inhoudelijk en niet langer procedureel.

De procedure die thans in gang wordt gezet is nagenoeg dezelfde als die welke ik op
deze lijst voorstelde (met cc'tje aan Bert in de hoop dat D66 er mee zou komen). Dit
(d.w.z.: de Kamer en niet het Kabinet beslist en de Kamer speelt alsof het voornemen
van het Kabinet een beslissing zij) is immers de enige manier om er alsnog uit te
komen.

Vervolgens stemt D66 in de Kamer tegen - en dan ziet men wel wat de andere partijen
doen. Stemt de meerderheid tegen, dan is er geen probleem. Stemt ze voor, dan kijkt
men eerst of het CDA dat voldoende vindt. Zoneen, dan is er opnieuw geen probleem en
zoja, dan moet D66 kijken wat ze doet. Nietsdoen betekent in het kabinet zitten en
wel iets doen betekent opnieuw een probleem. Afgezien van dat ik zowel tegen dit
kabinet ben als tegen deze missie (van mij mag alles dus gerust fout lopen), is het
voor de fractie consistent om dan muisstil te blijven en gezien het alternatief daar-
voor de nederlaag te slikken. Hoogstens iets te zeggen dat D66 zich uiteraard bij
'de uitspraak van de Kamer' neerlegt of zo.

Lievere koekjes worden niet gebakken...