Godzijdank: Van Mierlo vs. Millitante Vrijheid van Meningsuiting

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Feb 27 17:34:24 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hm, dat zou ik Ayaan nou inderdaad graag horen zeggen Erik. Als je een citaat van haar kan vinden zie ik het graag gepost. Ik ben namelijk bang dat ze andersdenkenden (Moslim dan vooral natuurlijk) helemaal niet dat recht wil geven.

Ik vond dit uit een TK verslag:

Mevrouw Hirsi Ali (VVD) stelt het zeer op prijs dat het OM nu meer
mogelijkheden heeft om civielrechtelijk onderzoek te doen en dat een pilot
is gestart waarin wordt nagegaan hoe ver het kan gaan in het verbieden of
ontbinden van stichtingen die op enigerlei wijze terroristische activiteiten
faciliteren. Kan die lijn worden doorgetrokken naar stichtingen die haat
zaaien? Het is ook een goede zaak dat wordt nagegaan of de controle- en
sanctiemogelijkheden kunnen worden verruimd. Er blijft overigens een
juridisch gat bestaan als het gaat om kerkgenootschappen. Hoe denkt de
bewindsman dat gat te dichten?

Het verbieden van boeken is niet de juiste aanpak. Wel moet het zaaien
van haat worden bestreden. De minister stelt terecht dat dat kan worden
vervolgd, ook als daarbij een beroep wordt gedaan op de vrijheid van
godsdienst en meningsuiting.

(einde citaat)
http://parlando.sdu.nl/cgi/showdoc/session=anonymous@3A5155336357/action=doc/query=2/pos=9/KST80268.pdf

Klinkt niet bepaald als een pleidooi voor de vrijheid van meningsuiting voor extremistische Moslims...

> Maar dat is altijd zo jammer; extremistische moslims vinden dat ze wel
> het recht hebben om bijvoorbeeld homoseksuelen te beledigen, maar
> omgekeerd wensen ze de beledigde partij uitdrukkelijk het recht te
> ontzeggen *hen* te beledigen.

En helaas denk ik dat dat ook voor Hirsi Ali opgaat. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

> Het zijn dus ietwat schijnheilige danwel simpelweg verwarde lieden.

Eens.

Groeten,
Mark Giebels