verkiezingen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Feb 27 16:47:46 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert,

Meedoen in evenveel gemeenten is toch wat anders dan de uitslag.
De PvdA heeft 4 jaar geleden heel wat verloren lokaal. En dat lag voor een
groot deel niet aan hoe men het lokaal had gedaan maar aan de landelijke
toestand van dat moment. De vergelijking gaat niet (helemaal) meer op als de
landelijke invloed zo groot is. Ik vind het erg jammer voor de mensen die
het lokaal wel erg goed gedaan hebben, daarover geen misverstand, maar de
werkelijkheid is anders. Ik vrees voor mensen die lokaal steengoed hun best
doen dat het grote wantrouwen wat er is in het huidige kabinet hun grote
parten zal spelen. En dat zal voor D'66 niet anders zijn mag je vrezen.
Ik hoorde laatst eens zeggen op de TV dat de uitslag in 2007 heel wat anders
zou zijn dan volgende maand. Ik help het je hopen maar zal waarschijnlijk
ver van de werkelijkheid zijn. 7 Maart geeft geen absolute aanwijzing voor
volgend jaar, de lokale partijen zitten daartussen natuurlijk, maar wel
zoals altijd een sterke richting aan. Tel dat samen met peilingen die
continu worden gehouden en in dezelfde richting wijzen dan moet dat
duidelijk zijn.
Jij weet toch veel beter wellicht dan ik dat verkiezingen veel meer
afrekenen is dan wat er die mooie programma's staan. Als die al worden
gelezen en begrepen heeft oa D'66 niet aangetoond die waar te (willen)
maken.
Hoeveel zetels heeft D'66 al ooit eens gewonnen na regeringsdeelname? En na
de oppositie?
Nog maar een keer het oogstjaar, de coalitie moet nogal met hele gulle
dingen komen om de pijn van de afgelopen periode te verzachten. Als daar de
vermoedens van de zorgpremies en andere dingen nog eens bij gaan komen,
mochten er in Afghanistan rare dingen gebeuren, noem maar op. Of je het er
mee eens bent of niet maar al die mensen in de WW en in de WAO, mensen die
nu afhankelijk zijn van voedselbanken, en daarbovenop de mensen die het een
schande vinden en zich daarvoor schamen. De mensen die de nadelen nu al
ondervinden van de instroom van Polen en degelijke. het is toch niet voor
niks dat (ook weer) peilingen al lange tijd aangeven dat slechts minder dan
20% nog vertrouwen heeft in dit kabinet. En leuk of niet, daar maakt D'66
deel van uit.

Het interpreteren in het eigen straatje doen ze allemaal, ook links. Maar
bij allemaal is de hoop dan de vader van de gedachte.

Ger