Kan Donner dit zomaar doen?

dirkie geensloof at YAHOO.COM
Thu Feb 23 09:59:41 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tegen de wens van de Tweede Kamer heeft minister Piet
Hein Donner (Justitie) ingestemd met de Europese
richtlijn voor de bewaarplicht.

Donner deed dat dinsdag tijdens een bijeenkomst met de
andere Europese ministers van Justitie en Binnenlandse
Zaken (de zogeheten JBZ-raad). Tijdens deze
vergadering gaven de ministers zoals verwacht het
groene licht voor de invoering van een Europese
bewaarplicht voor internet- en telefoniegegevens.

Ierland en Slowakije stemden tegen het voorstel!

De Tweede Kamer had ook minister Donner opgedragen om
tegen de richtlijn te stemmen, maar de bewindsman had
al aangekondigd dat hij die wens van de Kamer naast
zich neer zou leggen.

"Ik kan geen motie uitvoeren die inhoudt dat, als ik
namens Nederland 'ja' zeg, het de volgende vergadering
'nee' is", aldus Donner vorige week in de Tweede
Kamer.

Ik dacht altijd dat een Minister het oordeel van de
kamer moest volgen of dat het kabinet aftreedt in zo'n
geval.
Mocht ik dat vout hebben waarom bestaat er dan een
tweede kamer? Om zijn ondemocratisch besluit te
legitimeren? Of zijn de (70%+) ambtenaren in de tweede
kamer bang geen baantje te hebben als ze echt
dwarsliggen?
Wist trouwens ook niet dat Minister Verdonk een
voormalig ambtenaresse van de BVD/AIVD is/was.

Lang leve de parlementaire DEMOCRATIE!
hoera hoera hoer

lenny op drift

http://mail.yahoo.com