AHA ontsluierd: Being There

Tue Feb 21 14:33:58 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vannacht droomde ik hoe ik met een lijmtang (vorige week een kastje
gelijmd waar 3 lijntangen aan te pas kwamen) twee strips (zeg maar:
cartoons) aan elkaar plakte: Asterix (zondagavond naar 'Rome' gekeken;
Panoramix brouwt toverdrank in heksenketel) en Ollie B. Bommel (niets-
zeggende goedgelovige Bombast; en 'Ollie' staat voor 'olie').
Toen ik vanmorgen wakker werd, wist ik dus hoe het zat met Hirsi Ali.
Duidelijke zaak - kwestie van het juiste verband zien.

Ik vroeg me steeds af hoe het zat met haar effect op haar gelovigen
maar kwam daar dus niet echt uit. Maar door die droom zag ik het nu wel:
haar gelovigen brauwen hun verzinsels allemaal zelf - en die blijven
dus plakken. Dat is haar effect, dat ze zoiets weet te bewerkstelligen.
Kom er maar eens op.

Het leuke van een inductief gevonden samenhang, ook al is ze al dromende
gevonden, is dat men er meer uit kan halen dan men er in gestopt heeft.
Het was me al vaak opgevallen dat haar interviewers voortdurend tegen
haar zeiden wat ze moest antwoorden. En waarom haar gelovigen voortdurend
haar leegte met hun eigen (abjecte) fantasieen zitten te duiden. Dat is
nu dus ook verklaard.

Maar er is meer.

Het is logisch dat iemand als AHA, gezien de door mij geschetste samen-
hang, een pracht van een marionet is in de handen van de CIA in verband
met 'de oorlog tegen het terrorisme' (lees: de bezetting van de olie-
staten). Toen ik me dat realiseerde, schoot het me plotseling te binnen
dat daarvan, van alles dat thans met AHA gebeurt, een speelfilm bestaat.

Net zoals Charlie Chaplin als geen ander Hitler belachelijk wist te maken
met z'n voorspellende (1940) en beste film 'Great Dictator', zo maakte
een andere komiek, Peter Sellers (in 1979) z'n beste film: 'Being There'.

--> Die film, Being There (subtitel: A story of Chance), gaat over Hirsi
    Ali !

Peter Sellers speelt een achterlijke tuinman die het louter over de TV
heeft (Hirsi Ali: films) en over z'n tuin (Hirsi Ali: Somalie, Islam).
Alle onzin die hij uitkraamt wordt geinterpreteerd als nieuwe inzichten
en wijsheden. Uiteindelijk wordt hij een economische guru, totdat iemand
doorheeft dat de keizer geen kleren aanheeft. En dan loopt Sellers, over
het water uiteraard, het beeld uit. Einde prachtige film.

Wie Hirsi Ali wil begrijpen, moet die film, 'Being There' beslist eens
bekijken. Niet alleen een briliante film maar ook Hirsi Ali ten voeten
uit...

Sites (lees vooral de tekst bij Amazon),
   http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/6301590740/102-7791370-4632125?v=glance
   http://www.homevideos.com/revcom/51b.htm
   http://dvd.ciao.co.uk/Being_There_DVD__Review_5055967
Voor EU 12 bij Bol.com,