Referenda en hoe het niet moet !!!

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Feb 15 16:14:02 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> In Californie is het elk jaar, soms half jaar, verkiezingstijd...

Ok, dan heeft men daar ervaring met referenda en kent men het gebruik.

> terwijl alle partijen het
>
> Zou beter zijn inderdaad. Waarom is dat dan niet gebeurd Henk?

Precies Mark, waar is men bang voor? Men tracht m.i. met de uitkomst
dadelijk de Provincie (overigens het ministerie VROM) onder druk te
zetten. "Kijk eens wat wij een maatschappelijk belang hebben bij
handhaving van het circuit", zoiets?

Lieden van de Provincie lieten al weten dat je met het referendum
hooguit draagvlak kunt meten.

De Provincie gedoogd nu nog tot 1 Juli 2006, na zeuren door de
burgemeester. De nieuwe Gouverneur stond er nog onwennig bij te kijken

> Dit lijkt inderdaad op een machtsspelletje tussen bestuurslagen. Tja,
> dat los je met een referendum binnen één bestuursgebied inderdaad
> niet op. Dat is het beste argument tegen de gekozen procedure.

Dan schiet dit gedoe toch ook niet op, wel? Burgers worden blij gemaakt
met een dode mus. Op het gedoogde illegale circuit viel overigens
onlangs nog een echte dode, als ik het wel heb.

Voldoet het dan wel aan alle veiligheidsvoorschriften?

> Als je doelt op het bovenstaande (bestuurslagenmachtsspelletje), dan
> heb je gelijk.

Daar doel ik op, Mark. Neem VROM er ook maar in mee.

> Voor de gemeentelijke besluitvorming.

Jawel, maar de provincie gaat zich er niets van aan trekken. En als die
ndan niet op de huidige plaats kan blijven, heeft het volk dan al
gekozen voor de realisatie op een nieuwe plaats?

> Ik ken het Amsterdamse model niet en evenmin de Venraayse situatie.

De amsterdamse verordening staat hier:
http://www.amsterdamsinitiatief.nl/verordening.pdf

Gem. Venray heeft nu een eigen voor de time being, zo begreep ik van de
raadsgriffier.

> Gokje, teveel CDA'ers en CDA look-alike lokale partijtjes in de
> raad...?

:(
Zelfs de Pfda gaat er rechts langs. Een poppodium kunnen ze voorlopig
vergeten als gevolg van hun opstelling. Daar gaat het plan van Van der
Ploeg. Je zou toch denken, een parij genoot, en die zoiets bedenkt,
steunen, maar nee hoor. Snap Bert's frustratie(s) steeds beter. :)

Doen we. :)

Henk Elegeert