Referenda en hoe het niet moet !!!

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Feb 15 15:33:00 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In Californie is het elk jaar, soms half jaar, verkiezingstijd...

 terwijl alle partijen het
> verdommen om echt standpunten in te nemen. Bovendien, waarom geen
> correctief, of raadgevend dat op initiatief van burgers wordt
> gehouden?

Zou beter zijn inderdaad. Waarom is dat dan niet gebeurd Henk?

> Als daarvan sprake zou zijn, idd. Maar dat is hier niet het geval.
> Men weigert om aan de wensen van de Provincie tegemoet te komen.

Dit lijkt inderdaad op een machtsspelletje tussen bestuurslagen. Tja, dat los je met een referendum binnen één bestuursgebied inderdaad niet op. Dat is het beste argument tegen de gekozen procedure.

> Dat ben ik niet met je eens. Het gaat juist om de opzet waarbij de
> andere initiateiven niet mogelijk zijn. Men ge-/misbruikt de
> situatie voor eigen doeleinden, lijkt mij.

Als je doelt op het bovenstaande (bestuurslagenmachtsspelletje), dan heb je gelijk.

> Waarop de Provincie zelf een referendum organiseerd dat ook bindend is?
>
> En hoezo, bindend voor wie?

Voor de gemeentelijke besluitvorming.

> Dat lijkt me een slecht advies, Mark. Ik heb gevraagd om het
> Amsterdamse model in te voeren. Waarom is dat er dan niet gekomen?

Ik ken het Amsterdamse model niet en evenmin de Venraayse situatie. Gokje, teveel CDA'ers en CDA look-alike lokale partijtjes in de raad...?

> Zullen we het daar een andere keer eens over hebben? :)

Die draad wordt vast nog wel weer een keer opgepakt op deze lijst....

Groeten,
Mark Giebels