Pechtold: 'Vrijheid van meningsuiting' voor ministers binnen kabinet

Mon Feb 13 23:28:27 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  ANP
Datum: 13 februari 2006

'Blauw oog' weerhoudt Pechtold niet
-----------------------------------

DEN HAAG (ANP) - D66-minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) blijft
zich inzetten voor de 'vrijheid van meningsuiting voor ministers'. De
harde kritiek die hij van zijn collega's in het kabinet kreeg nadat hij in
het blad Opzij de Haagse politiek 'vuil en vunzig' had genoemd, weerhoudt
hem daar niet van.

'Als ik af en toe een blauw oog oploop, heb ik dat ervoor over', zei
Pechtold maandagavond tijdens een politieke discussiebijeenkomst in Den
Haag. Pechtold gaf toe dat hij met zijn kritiek in Opzij zijn doel voorbij
was geschoten. 'Maar ik heb er geen excuses voor aangeboden, want ik wil
dingen wel aan de kaak blijven stellen. Ik voel me niet de mond gesnoerd.'

De D66-minister onderstreepte dat een kabinet uit vertegenwoordigers van
coalitiepartijen bestaat en dat het iedere vrijdag 'vechten' is in de
ministerraad. Daarom moet er 'een zekere mate van ruimte' zijn voor
ministers om aan te geven 'hoe de verhoudingen zijn'.

Volgens Pechtold lieten bewindslieden 'tien, twintig jaar geleden wel
zien hoe ze in de discussie zaten'.

--------
(c) 2006 ANP