Grenzen dicht houden voor Oost-europa

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Sat Feb 11 13:04:10 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering heeft op vrijdag, 10 feb 2006 om 19:13
(Europe/Amsterdam) het volgende geschreven:

> Het mooie aan marktprijzen is dat je als
> appelverkoper niet hoeft te weten hoeveel appelboomgaarden er zijn, hoe
> lekker mensen appels vinden in vergelijking met peren etc, alleen
> hoeveel
> men bereid is voor appels te betalen en voor hoeveel je ze kunt
> maken/inkopen en hoeveel je elders kunt verdienen. Niemand heeft
> volledige
> kennis en toch kunnen we, zelfs ieder voor zich, uitstekende
> beslissingen
> nemen.

dat klopt
maar je vergeet een ding: de factor macht
want waarom werkten die slaven voor niks, lieten zich aftuigen en
verkrachten?
te dom om in de markt mee te kunnen?

> Voor een monolithische organisatie is dat veel moeilijker, zeg maar
> onmogelijk. Het is een veel te moeilijk informatieverwerkingsproces om
> door een hierarchie van mensen te laten uitvoeren.

dat klopt ook
we zijn het voor 80% eens martijn, jij en ik :)
maar over die 20% is het interessant discussiëren :))

ik vind:
de mens is een te snel geëvolueerde aap, met een emotionele make-up die
nog in de grotten van lascaux is blijven hangen. (alpha man met clan
vrouwtjes en kinderen, omringd door jaloerse beta mannetjes, dAAr doen
we het allemaal voor. ;)
maar de rationele en de sociale wereld is afhankelijk geworden van een
hiërarchie zoals die nu in de grote steden is gaan heersen.
machthebbers in stropdassen, die door hun oogkleppen (partiële
rationaliteit) de wereld om hen heen niet goed kunnen waarnemen.

> Nog even afgezien van
> de levensgrote vraag hoe je mensen gaat motiveren om de juiste
> beslissing
> te nemen, in plaats van het eigenbelang na te jagen.

maar wAt is de 'juiste beslissing'? dat is de hamvraag.
ik denk dat dE 'juiste beslissing' niet bestaat.
'juist' is een subjectief begrip: 'juist' is wat IK juist vind en waar
IK mee weg kan komen.
en die IK zijn we allemaal

> Slaven en tirannen en eerlijk delen enzo zijn een heel belangrijk
> probleem, maar da's weer een ander probleem dan die complexiteit en
> rationaliteit.

nee, ik ben bang dat slaven, tirannen, etc onderdeel zijn van hetzelfde
probleem als complexiteit en rationaliteit in de economie.
en 'eerlijk delen' is net als 'juist' een subjectief begrip.
eerlijk is wat IK eerlijk vind, en dat geldt weer voor ons allemaal

> Nee, ik hou ook van oude boeken hoor! Brave New World is erg goed. Als
> puber was ik erg onder de indruk van Brave New World Revisited. Alleen
> kwam ik er al televisiekijkend achter dat onze Aldous zich toch danig
> vergist had...

vurtel waarin hij zich vergist had?
want ik zie juist de griezelig passende overeenkomsten :(

> Van de architect Christopher Alexander,

knip

dank dank martijn, ik zal in onze bieb ernaar kijken. :)

> Nog niet gelezen, maar naar ik heb begrepen erg goed:
>
> Frans de Waal:
> - Our Inner Ape
> - Tree of Origin : What Primate Behavior Can Tell Us about Human Social
> Evolution

die staat nog op mijn verlanglijstje :)

kijk je ook naar boeken met brands na buitenhof?
is een van mijn favorieten geworden. ik schrijf zelfs fanmails naar
brands. ;)

gr elma (die trouwens 1984 een beter boek vindt dan brave new world)