Wat Lousewies had moeten zeggen...

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri Feb 10 11:15:13 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Bart, ik had het natuurlijk niet over de standpuntbepaling in december
> maar over het gedrag rond die donderdag. Die ochtend werd pas echt helder
> dat D66 zou blijven zitten. Ik heb daar voor, op en na die dag commentaar
> op gehad.

> De fractie zei 'ondenkbaar', en bleef toch in het kabinet. Pechtold
> zij 'ik ga niet om', maar staat nu toch achter het kabinetsbesluit.

Okee, maar wat wil je nou. Is het democratisch om te proberen om met zes
zetels een meerderheid van 127 te blokkeren omdat jij een andere kijk op
de zaak hebt? Ik hecht meer waarde aan de D van Democraten 66. Dat maakt
inderdaad meteen de overmoed van het expliciet dreigen met een crisis
goed duidelijk. Die dreiging ging overigens nog steeds impliciet uit van
het sturen van een missie met een kleine rechtse meerderheid, de andere
opties komen apart aan de orde met een ietsje voorzichtiger formulering
("lijkt"). Lees:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/1/12/110106bakker_update.html
(het interview zelf heb ik niet online kunnen vinden).

Dittrich schrijft op zijn site zelfs expliciet dat hij het kabinet had
laten vallen als de meerderheid minder dan 2/3 geweest was. Ook dat vind
ik overigens op het randje. Ik zie liever dat je alles uit de kast haalt
om te overtuigen (maar zonder dat je je afsluit voor de argumenten van
anderen) en je dan neerlegt bij de uitkomst.

Pechtold's nieuwjaarstoespraak: "Er wordt gesuggereerd dat de ministers
Brinkhorst en Pechtold deze week maar "om moeten". . . Nou, nee dus!"
sloeg op de onwil van VVD en PvdA om over het voorlopige besluit /
voornemen van het kabinet te debatteren. Balkenende ging dan ook niet
verder dan een "herbevestiging" van wat al eerder gezegd was, waarna er
alsnog een debat kwam...

> Ik heb geen der partijbonzen de opbiechting van Dittrich horen ontkennen.
> Jij wel?

Het lijkt er dus op dat Dittrich zich volslagen op het verkeerde been
heeft laten zetten. Daar heeft hij de prijs voor betaald. Onhandigheid
is toch nog wat anders dan gebrek aan integriteit.

Ontkennen, ook al zou Dittrich zich hier vergist hebben (daar werd
inderdaad over gespeculeerd), is, zoals Martin al zei, een onbegaanbaar pad.

Bart