Lousewies van der Laan wil 'kabinet heel houden'

Fri Feb 10 06:49:51 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Volkskrant
Datum: 10 februari 2006

Lousewies van der Laan wil 'kabinet heel houden'
Van onze verslaggever

DEN HAAG - De politieke inzet van de nieuwe fractieleider van de
regeringspartij D66, Lousewies van der Laan, is het heel houden van het
kabinet-Balkenende II. 'Het is op dit moment in elk geval niet mijn
ambitie het kabinet alsnog op te blazen.'

Van der Laan zegt dit in een interview met het magazine van de Volkskrant
dat morgen verschijnt. Ze zegt ook te zullen strijden tegen 'ondeugdelijke
moralistische sausjes en stoere maatregelen die niks opleveren.'

Zonder namen te noemen, bekritiseert Van der Laan de stijl van collega-
Kamerleden die zich vooral in oneliners uitdrukken teneinde maximale
aandacht te krijgen van de media. Ze wil daar niet aan meedoen: 'Eerlijk-
heid duurt het langst. Ik zeg niks over kwesties waar ik te weinig van
weet. Het kan me niet schelen als dat betekent dat ik niet in het eerste
ANP-rondje zit.'

De D66-fractievoorzitter bekent dat zij in het weekeinde amper kranten
leest. 'Voor mijn geestelijke gezondheid is het heel belangrijk dat ik
af en toe volledig los kom te staan van de media en de Haagse realiteit.'

Over de aan haar toegeschreven uitspraak dat ze de eerste vrouwelijke
premier van Nederland wil worden: 'Geen idee waar ze dat nou weer
vandaan hebben.'

Van der Laan constateert verder in de samenleving een opmars van 'Neder-
landse benepenheid'. 'Ik voel een terugslag. Het aantal abortussen loopt
op, bleek onlangs. Waarom gaan dan niet alle alarmbellen af? Is dit
misschien het resultaat van slechte seksuele voorlichting? Ik ben de
enige die daar vragen over stelt.'

-------
(c) 2006 PCM