Grenzen dicht houden voor Oost-europa

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Feb 9 22:35:50 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lieve Elma,

Nu ik weet dat je jong genoeg bent om mijn oma te zijn, zie ik mijn eigen
lieve omaatje zaliger voor me en kan ik niet meer boos zijn om wat je
zegt. Ik ben dus niet boos, alleen een beetje verdrietig :-)

> toen ik nog een eigenwijze student was heb ik een begrip geleerd:
> 'partiële rationaliteit'
> betekent dat niemand het geheel kan overzien, en alleen binnen het deel
> dat men kan overzien is men in staat is rationele beslissingen te nemen
>
> onze economie is zo ingewikkeld geworden dat imo niemand meer in staat
> is om het geheel te overzien en dus ook niemand echt rationele
> besluiten kan nemen.

Het is vast deels waar wat je zegt, maar er is nog een grote maar. We
hebben namelijk een geniale uitvinding "bedacht" als maatschappij: prijzen
en marktwerking. En hoe beter je allerlei zaken in prijzen kunt vertalen,
des te makkelijker het wordt om rationele beslissingen te nemen, je kunt
er gewoon een Excel-sheet van maken.

> ik dacht van de week dat nederlandse liberale politici een visioen
> hebben van drukke slimme baasjes (veel m weinig v) die allemaal heel
> interessant werk hebben, en na dat werk thuis komen in een
> zelfreinigend paleisje met schatten van partner (meest v, soms m) en
> kinderen, die stralend de gezonde en voedzame maaltijd op tafel zetten.

Zijn er niet een hoop schatten van partners en kinders die dat ook fijn
vinden?

> wie al dat laag betaalde lang niet zo interessante sloofwerk mag doen,
> dat is niet interssant, dat gebeurt immers al sinds mensenheugenis
> vanzelf. door slaven, onderbetaalde arbeiders (v/m), gesubsidieerde
> partners (v/m)

Maar dat is toch nergens voor nodig?

> ik betwijfel of het tij van de goedkope arbeid uit allerlei
> buitenlanden nog gekeerd kan worden.
>
> maar voorlopig raad ik mijn kleinkinderen aan om supergezond te worden,
> zeer intelligent,

goed advies!

rücksichtlos op eigen belang uit, en met oogkleppen
> op voor leed dat niet in het plaatje past.

dat dan liever niet,

> en ook zo'n partner uit te zoeken
> vooral niet leren liefhebben, want daarmee kom je onherroepelijk in de
> problemen

Dat laatste is dan helaas weer wel mijn ervaring, maar dat heeft met
liberalisme weer weinig te maken. Hoe noemen biologen dat ook al weer. O
ja, female choice. ;-)

> zulke mensen overleven het.
>
> de rest worden 'proles' (george orwell, 1984) of deltas (brave new
> world, aldous huxley) al naar gelang de industrie mafia of de
> genetische industrie mafia de strijd wint

Je leest in ieder geval interessante, zij het een beetje oude, boeken!

> en wij, wij gaan mee tot de wal het schip keert.
>
> of we leren molotov cocktails te maken en te gebruiken

Die Elma toch!