Grenzen dicht houden voor Oost-europa

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Feb 9 17:42:01 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Nee. Het principe dat ze als naar Nederland komen daar
> nu voornamelijk zwart moeten werken. Zoals dat een
> paar maanden in de VN stond. Vergeet niet dat deze
> landen ook onder de EU wetgeving vallen, maar dat ze
> in Nederland geen beroep kunnen doen op de sociale
> voorzieningen terwijl ze daar wel werken.

Sorry hoor Karst maar dat is echte onzin. Zeker de wat grotere bedrijven
willen en kunnen dit niet zwart. Mijn oude werkgever heeft 90% vervangen
door Tjechen. Ze zijn er wel hoor, in het zwart,  en ook in behoorlijke
getalen. En wat is er erg aan geen beroep te kunnen doen op voorzienigen
waar je niet aan betaald?
Maar nog sterker, in veel gevallen betalen die mensen die wit werken hiet
niet eens de lasten, ze zijn ingehuurd door een eigen bedrijfje in Polen.
Worden vandaar uit betaald en daar worden dus de lasten ingehouden tbv de
Poolse staat. Worden ze ziek dat is een terugval van inkomsten van misschien
wel 80% geen uitzondering. Pure misbruik van die Polen is het en tegelijk
ten koste van ons.

> Uiteindelijk is het beter voor de economie. Ik zie dat
> hier. Deze mensen zitten niet in het zwarte circuit,
> hebben gewoon een sofi nummer, krijgen het minimum
> loon  (als dat ervoor staat) en als er iets verkeerd
> gaat kan men naar een organisatie om dat te regelen.
> Vaak zijn het bedrijven in Oost-Europa die in eerste
> instantie de uitzending regelen, maar men stapt vaak
> snel over naar een lokale contractor.

Ze krijgen dus betaald wat er betaald moet worden, dan heb je het echter
ergens anders over hoor Karst.

> Als de arbeidskracht in Nederland te duur is en het
> zich moet beschermen tegen deze 'influx' dan is er
> duidelijk iets mis. Het zal hetzelfde effect hebben
> als de ICTers uit India die in eerste instantie worden
> binnengebracht, voordat de hele operatie die kant op
> gaat. Om de werkegelegenheid te beschermen in
> Nederland zullen de grenzen open moeten - het rapport
> van de EU heeft dat duidelijk uitgewezen lijkt mij.

De werkgelegenheid beschermen is niet nodig zo, die blijft er wel. Zullen we
ook wat doen dan aan de werkeloosheid?

Ger